Найти тему
tefl-tesol-certificate.com

Фразы для учителя на уроках английского языка

Оглавление
Клише облегчают трудовой процесс в режиме многозадачности
Клише облегчают трудовой процесс в режиме многозадачности

Профессиональные клише – настоящая палочка-выручалочка для преподавателей, особенно для новичков и тех, кто меняет привычные условия работы. Они помогают структурировать речь, направляют ход урока, демонстрируют знания педагога, дисциплинируют учеников и очень помогают избежать неудобных пауз.

Выучить несколько десятков различных выражений будет полезно для тех, кто волнуется на занятиях и вынужден работать в режиме многозадачности.

Давайте рассмотрим самые распространенные и наиболее актуальные варианты клише для педагогов.

-2

✅ Получить сертификат TEFL TESOL, переходи сюда ➡️ Курс TEFL/TESOL с получением сертификата.

Выражения для начала урока

В начале занятия важно настроить детей на дружелюбный лад и продуктивную работу, поэтому стоит начать с вежливого приветствия:

Стандартные приветствия

  • Good morning, kids!
  • Good afternoon, class!
  • Hello, boys and girls.
  • Welcome, everybody!
  • Welcome to all of you.
  • Hello, everyone. How are you?
  • How are you getting on?
  • How is your life?
  • How are we all doing this morning?
  • How are things with you?
  • How is everyone feeling today?
  • How is it going?
  • I hope you all had an enjoyable weekend.
  • I hope you are all feeling nice.
  • What a lovely day!
  • What a rainy day!
  • I hope you have had a good day so far.
  • Okay, let’s begin.
  • Alright, let’s get started.

Чтобы улучшить детям настроение, можно применять оригинальные фразы, например, обращаться к ним «ladies and gentlemen». Если ваши ученики подросткового возраста можно придумать более современное обращение, например: What’s new, guys? Howdy, folks! Hi there, bro .

Персонализированные приветствия

Если вы знаете, что накануне случилось что-то неприятное или какой-то ученик чувствовал себя плохо, можно поинтересоваться у него лично, все ли в порядке.

Персонализированные приветствия

Если вы знаете, что накануне случилось что-то неприятное или какой-то ученик чувствовал себя плохо, можно поинтересоваться у него лично, все ли в порядке.

  • Are you feeling better today, Ann?
  • How are you today, Oleg?
  • How are things with you, Olga?
  • And what about you, Vlad? How are you today?
  • Good morning, Julie. How are you feeling today?

Очень важно поддерживать контакт поочередно с каждым ребенком, особенно если ваша рабочая методика – коммуникативная .

Знакомство преподавателя с классом

Первый урок – практически всегда стресс, но, если вы будете владеть несколькими устойчивыми словосочетаниями для этой ситуации, все пройдет намного легче. Если вы пришли в класс первый раз, в качестве приветственных слов можно использовать такие выражения:

  • Hello, boys and girls. My name is _____. I am your new English teacher.
  • Good morning, kids. I will be teaching you English this year.
  • Hello, everyone. I have got three lessons with you each week.
  • Let me introduce myself. My name is… I am your new English teacher. Now I would like you to give me your names. Introduce yourself, please.

Хорошим тоном будет внимательное отношение педагога к каждому отвечающему ученику. Можно задать дополнительные или уточняющие вопросы:

  • How do you prefer me to call you Alexander or Sasha?
  • How to correctly pronounce your surname?
  • Can I call you Ekaterina? I do not want to confuse you with Katya Moroz.

Чем вежливее и уважительнее ваше поведение – тем лояльнее и приветливее будут вести себя ученики, поэтому не жалейте драгоценного времени и постарайтесь придумать несколько добрых слов для каждого.

Представление нового ученика

Нередко встречается ситуация, когда учитель должен познакомить класс с новеньким. Часто от этого зависит то, как ребята воспримут нового одноклассника. Для этого существует такая лексика:

  • Hi, my name is Anna Valerievna, I am your English teacher, what is your name? Where did you study before?
  • Tell us a little about yourself. Please do not worry about mistakes. We would be interested to know what your hobby is, what school subject do you like more than others?
  • What are you interested in? What was your English mark in your ex-school? What kind of activity do you like in class?
  • What do you prefer to do during the break? Are you a humanitarian or do you like exact sciences? What other language do you know besides English?

Если вы будете видеть, что ребенку сложно отвечать на поставленные вопросы – перейдите на русский. Самое главное – помочь ему адаптироваться и почувствовать себя в своей тарелке.

Представление гостей

Иногда на урок заходят представители администрации или другие гости, и преподаватель вынужден прервать занятие и представить их ребятам.

  • Guys, let's say hello to our guests.
  • Let's take a break and welcome our guests.
  • Put your notebooks aside, let's pause and say good afternoon to the director Olga Ivanovna.

После того, как посетители уйдут можно вернуться к работе с фразой «Well, let's continue to learn our beloved English».

Проверка присутствующих ребят

После знакомства и/или приветствия надо составить список отсутствующих. Используем такие выражения:

  • Let me see if everyone is here.
  • I will just check who is here.
  • I will have to check attendance.
  • I am going to call your names – please raise your hand when I call your name.
  • Who is absent today?
  • Who is not with us today?
  • Who is not in the class?
  • Who is away today?
  • Are you all here today?
  • Is the whole class here today?
  • Any absences?
  • Did I miss anybody out?
  • So, everybody is here except Lana and Gleb.

Если класс не очень большой, то можно спросить про каждого ребенка, который не пришел. В американских школах очень распространена практика, когда ученики относят домашние задания тем, кто пропустил урок. Вы также можете применить данный вид коммуникации и назначить ответственных, которые живут неподалеку и смогут передать всю важную информацию заболевшим детям.

  • What is the matter with Ivan today?
  • What is wrong with Liza today?
  • Why were you absent last time, Masha?
  • Has anybody seen Olga today?
  • Does anybody know where Denis is?
  • Anna’s away. Does anybody know why?
  • Is Boris absent or just late?
  • When will Jenia be back?
  • Who wasn’t here last time? Why?
  • Who missed last Tuesday’s lesson?
  • Why weren’t you here last time?
  • Daniil, have you been ill?
  • Who is her/his friend?
  • Do you know when she/he will be back at school?
  • Could you take her/his homework?
  • What is the matter with Ivan today?

Если все на месте – пригодятся такие фразы:

  • Great! Everybody’s here.
  • Nice to see you all here.
  • That is cool! Nobody is away today.

Даже такая банальная вещь, как проверка присутствующих может превратиться в увлекательное упражнение, если каждый, чьё имя называют – будет вставать и произносить три слова на первую букву своего имени. Таким образом вы и проверите, и устроите небольшую разминку для мозга.

Плавный переход к работе

После проверки некоторым бывает трудно перейти непосредственно к рабочим действиям. Для этого существуют такие подсказки:

  • Lesia is away. Does anybody know why? She may have missed the metro pass. What do you think about it? Maybe she went to visit her grandmother?
  • Oleg, you missed two lessons. I hope you have recovered from your cold. Could someone explain to Oleg what we have been working on? I hope you can catch up.
  • Are you feeling better, Igor? Ask your friends to tell you what we have been doing.

После обсуждения можно сказать: We are beginning our lesson . Если же вы хотите немного передохнуть после бурного обсуждения, можно предложить провести небольшую разминку и подвигаться: Let’s have a sport break .

Начало рабочей деятельности

После переклички учитель может переходить непосредственно к активности:

  • Let’s begin our lesson right now.
  • So, we can start today’s lesson.
  • Is everybody ready to get new knowledge?
  • I hope you are all ready for our cool and interesting English lesson.
  • I think we can start right now.
  • Now we can start work hard.
  • It is time to begin, please stop talking.
  • I am waiting for you to be quiet.
  • We will not start until everyone is quiet.
  • The topic of our lesson today is…
  • To begin with, we must.
  • Where did we leave off last time?
  • All right, guys, let’s get down to work.
  • Today we will be talking about…

Классу нужно время, чтобы перестроиться на рабочее настроение, поэтому не следует избегать этих вводных выражений. Вы можете рассказать, какую тему вы хотите сегодня рассмотреть, почему вы выбрали именно её и описать, как вы готовились к уроку. Это позволит ученикам морально подготовиться к усердному труду.

Слова для проверки домашних заданий

Если вы хотите начать занятие с проверки домашних заданий, то воспользуйтесь такой лексикой:

  • What did I give you for homework last time?
  • How did you get on with your homework?
  • What have you prepared for today?
  • Has everybody done the homework?
  • Why didn’t you do the homework?
  • Did you find it difficult?
  • Why haven’t you done your home task?
  • Put up your hands those who have not done their homework.
  • For homework, you were to write down your biography.
  • Why didn’t you ask somebody what had to do?
  • You had to read the text on page 36, right?
  • Want you to begin, Oleg?
  • Diana, read the sentence again.
  • You were supposed to read and translate the dialogues on page 44 for the home task.
  • I am going to take your exercise book in at the end of the lesson for checking your homework.
  • Open, please, your exercise books, please. I want to check that you have all done your homework.
  • I am glad to see that everyone has done the homework well today.
  • I am not satisfied with the way you did your homework today.
  • What did I give you for homework last time?
  • How did you get on with your homework?

Если ваш отзыв о проделанной дома работе был негативным, то необходимо сразу же объяснить всему коллективу, что именно вам не понравилось и постараться привести понятный и развернутый пример того, что вы ожидали увидеть. Обязательно дайте шанс ребенку исправить домашнюю работу и показать вам обновленный вариант. В ситуации, когда заданный на дом материал не проработан – не спешите ставить плохую отметку, а дайте шанс человеку высказаться в свою защиту.

-3

✅ Получить сертификат TEFL TESOL, переходи сюда ➡️ Курс TEFL/TESOL с получением сертификата.

Одобрение или замечания

Во время любого вида деятельности нужно подбадривать добрыми словами или делать замечания, если ученик невнимателен или отвлекает других. Допускается также успокаивать ребенка, если он очень волнуется. В случае, если человек ошибается – дайте ему возможность самому исправиться и начать заново.

  • Good for you.
  • Well-done.
  • Incredibly good work.
  • Your English is getting better. You`ve made a lot of progress since last time.
  • I am pleased with you.
  • I am not satisfied with your answer.
  • You need some more practice in speaking.
  • It is no good at all.
  • That is all right.
  • That is ok.
  • Thank you for the perfect answer.
  • May I give you a piece of advice?
  • You make a lot of mistakes, be more careful.
  • You have some spelling mistakes in your answer.
  • You have missed out two letters “t” in the word “forgotten.”
  • Rub off that word and write the correct one instead.
  • That is so interesting!
  • Do not worry about the mistakes.
  • Do not worry, I am sure you will do better next time.
  • I am really impressed. I knew you could do it!
  • Have another try!
  • Try one more time.
  • That is much better! You are really improving.
  • Your marks will get fine if you practice more.
  • Your marks are getting better all the time.

Восхищение работой

Маленьким детям, как правило, не ставят оценки, но поощрение для них не менее важно, чем для студентов. Поэтому стоит писать им в тетради или дневники приятные похвалы на английском:

  • Magnificent!
  • Right!
  • That is fine.
  • So good.
  • That’s very good.
  • Great job!
  • Fantastic work!
  • Very fine.
  • That’s nice.
  • I like that.
  • Marvelous!
  • Wow!
  • Excellent!
  • Perfect!
  • Brilliant!
  • Superb!
  • Keep it up!
  • Hooray for you!
  • You are a little hero!
  • That’s better than ever!
  • Best job!
  • Super work!
  • Phenomenal!
  • Exceptional performance.
  • You made my day.
  • That is just what I was looking for.

Не скупитесь на похвалу даже если ваша аудитория – старшеклассники. Добрые слова повышают самооценку и вызывают желание стараться еще сильнее. Если в политике школы не принято ставить отметки – можно заменить их на грустные и веселые стикеры-смайлики, а оценивать ребят устно.

Критика и реакция на неправильные ответы

Критиковать тоже можно конструктивно, особенно если после замечания говорить что-то ободряющее. Например: Let’s try one more time. Для негативной оценки применяйте такой набор слов:

  • Not really.
  • Unfortunately not.
  • I am afraid that is not exactly right.
  • You cannot use that word in a such way.
  • Good try, but your answer is wrong.
  • Please, try again.
  • Not exactly.
  • You were almost right.
  • You’ve almost got it.
  • You are on the right way.
  • You use this tense incorrectly.
  • You need more practice with these words.
  • You will have to spend some time practicing this.

Но если вы знаете, что ребенок чувствителен к критике, то лучше использовать немного другие выражения:

  • There is no need to cry.
  • Not bad!
  • Have one more try.
  • Do not worry about your pronunciation.
  • Do not worry about your spelling.
  • Do not worry, it will improve.
  • Do you want a hint?
  • You have good pronunciation.
  • You are communicating well in English.
  • You have made a lot of progress.
  • You are getting better at it all the time.
  • You have made a lot of progress.
  • I guess you can do it much better.

В профессии преподавателя немаловажным фактором успеха является именно построение коммуникации с аудиторией. Это означает, что прежде всего надо не вызубрить правила и грамматические конструкции, а умело привить интерес к английскому. В некоторых ситуациях надо уметь находить за что похвалить, даже если человек ответил очень плохо. Вежливый и открытый подход станет дополнительной мотивацией стараться лучше и закрывать пробелы в знаниях.

Организационные моменты и дисциплина

Часто у педагогов возникают проблемы с лексикой, которая не имеет отношения к обучению английскому, например, просьба вытереть надпись с доски. Если вы хотите что-либо попросить, то можно обратиться с помощью таких выражений:

  • Rub off this part of the blackboard. Wipe off the table with a clean cloth.
  • Wash the duster.
  • Raise the chairs before you go.
  • Collect the exercise-books, please.
  • Put the chalk on the blackboard.
  • Would you mind switching the lights on?

Для того, чтобы поддерживать необходимый уровень дисциплины важно знать вежливые, но одновременно доходчивые слова, которые можно дополнить словом please для большего эффекта:

  • Can we have a little less noise?
  • Will you go and sit down in your place, Dima?
  • You are not supposed to be sitting there.
  • No more talking and laughing.
  • Is everybody ready to work?
  • Pay attention to my speech.
  • Guys, listen carefully.
  • Do not look aside.
  • Have patience, kids.
  • Do not roll a pen.
  • Clean up after yourself.
  • Pay attention, everybody.
  • Calm down now. That is better.
  • I am waiting for you to be quiet.
  • We will not start until everyone is quiet.
  • Put your phones away.
  • Could I have your attention, class?
  • Silence, please.
  • Don’t keep turning around.

Следует также помнить, что в некоторых аудиториях гораздо лучше срабатывает, когда педагог не кричит и не просит успокоиться, а специально говорит тихо и строго.

Взаимодействие во время урока

Уметь вовремя подобрать нужную фразу – залог того, что учителя правильно поймут. Есть общие фразы и есть специфические, относящиеся к определенному виду деятельности. Давайте рассмотрим базовые фразы, помогающие во время обучения:

  • Are you ready?
  • Who wants to answer first?
  • Open your books at page 146.
  • Turn to the next page.
  • We are at page 11 to do exercise 12.
  • Look at unit 5.
  • Read the guidelines to exercise 1.
  • Denis, repeat it.
  • One more time.
  • You have ten minutes to do exercise 4.
  • Who will be the next?
  • Do you understand?
  • Make groups of three.
  • Move your desks into groups of five people.
  • Make a circle with your desks.
  • Work together with your friend.
  • Find a partner.
  • I want you to for mini-groups.
  • Can you join the other group?
  • Only two people in every group.
  • Now everybody works individually.
  • Work on the unit together.
  • Work on the unit together.
  • Ask others in the class.
  • Let’s move on to the next page.
  • Open your books at page 88.
  • Come out and write it on the board.
  • Listen to the text.
  • Which topic will your group prepare for?
  • Do you want to answer question 2?
  • Whose turn is it to go to the blackboard?
  • Which question do you have?
  • Your time is up.
  • Finish this by fifteen to eleven.

Вы можете выбрать для себя наиболее интересные варианты или каждый урок подбирать новые слова, чтобы практиковаться и запоминать. Главное, чтобы вы в свою очередь не боялись допустить ошибку в произношении или порядке слов. Своим примером можно показать, что не всегда важна 100% грамотность и правильность – важно не бояться разговаривать на иностранном языке и еще важнее, чтобы окружающие тебя понимали.

Перевод и новые слова

При изучении новых слов стоит обратить внимание на этот список:

  • Do you understand the meaning of these words?
  • Do these expressions have positive or negative meaning?
  • Do not mix up these two words.
  • Which of the words are used in the text?
  • Who remembers what the English word is for «awful»?
  • What is the meaning of this word?
  • Think of the meaning of the whole sentence.
  • What is the better way of translating this?
  • Are there any other suggestions?
  • Your version may be right, too.
  • In what other way can we translate this phrase?
  • How do you say that in Russian?
  • Who translated it differently?
  • I think we have practiced enough.

Новые слова – это всегда нелегкий вид деятельности, поэтому вы можете рассказать, что тоже периодически учите новую лексику. Честность и открытость учителя помогают детям поверить в себя и свой успех.

Чтение

Даже для чтения есть несколько важных фраз, которые тоже могут очень выручить учителя:

  • Can you read this/that?
  • Please, read again.
  • Who can read the next sentence?
  • Go on, Alla.
  • Spell it after me.

Письменные упражнения

Тренировка письменных навыков – важная часть в изучении любого языка. Хорошим способом улучшения качества письма является сочинение, эссе, аннотация к статье.

  • Open your exercise books and write this word.
  • Oleg, do you want to write this word on the board?
  • Olga, please spell that word.
  • What is the missing word here?

Грамматические правила

При объяснении правил можно обратиться с этим словосочетаниям:

  • Anna, do you understand this rule?
  • Make up sentences with the new rule.
  • Name the words beginning with «h».
  • Count from 1 to 10 in English.
  • Use a full-sentence, please.
  • List the irregular verbs, Igor.
  • How does the form of the verb "to be" change in gender and number?

Даже если вы не знаете точно, что лучше выбрать – вы всегда можете сказать по-русски. Ведь главная цель – научить, вызвать интерес и понимание. Ничего страшного, если некоторые выражения вы поначалу будете произносить на русском. В случае ведения урока полностью на английском – убедитесь, что каждое правило понято детьми корректно.

Домашнее задание

Работа на дом – важнейшая часть изучения любого языка. Мы подобрали для вас такие часто используемые конструкции:

  • Exercise number 8 is your homework for the next lesson.
  • For your homework, I prepare the text on page 66.
  • Prepare all exercises on page 100
  • Finish this part of the text at home
  • Do the rest of the article as your homework for next week.
  • Ok, you can read the last paragraph at home.
  • We will work with this unit next Wednesday.
  • Do not forget your homework for next time.
  • Prepare your personal project for our next lesson.

Домашние упражнения лучше дублировать на доске, чтобы класс их точно заметил и записал. Вы также можете поинтересоваться, много ли заданий по остальным предметам, чтобы оценить загруженность и уменьшить объем материала.

Окончание урока

Закончить занятия тоже надо уметь грамотно. Как правило, педагог задает домашнее задание, объясняет самые сложные моменты в нем, подсказывает как лучше выполнить упражнения, ставит оценки. Используйте лексику из этого списка:

  • So, boys and girls, it is time to stop.
  • Let’s finish our lesson.
  • There is the bell. It is time to stop.
  • Well, guys, that is all for today. You can go home now.
  • There are still five minutes to go. Let’s discuss your homework.
  • We have an extra five minutes; I would like to speak with you about something interesting.
  • We will do the rest of this unit next time.
  • Goodbye, everyone.
  • See you again next Monday.
  • See you tomorrow.
  • See you in room 31 after the break.
  • Have a cool holiday.
  • Have a great weekend.
  • Enjoy well your vacation.
  • Do you have any questions?
  • Pack up your books and activity books.
  • Have a good Easter.
  • Thank you all for a nice lesson!
  • You did a good job!

Процесс образования – сложный и многогранный процесс, в ходе которого учится не только ребенок, но и сам преподаватель.

-4

✅ Получить сертификат TEFL TESOL, переходи сюда ➡️ Курс TEFL/TESOL с получением сертификата.

Для того, чтобы проводить увлекательные занятия с высоким уровнем вовлечения – приходится каждый раз пополнять свои знания новой информацией, следить за новостями не только в сфере образования, но и за общемировыми. Современным детям интересно буквально все: и политика, и культура, и искусство, и экономика, и социальная сфера. Таким образом, профессия учителя предполагает постоянное расширение кругозора. Чтобы оставаться в тренде важно читать правильные блоги , регулярно проводить самоанализ и заниматься самообразованием на различных курсах для учителей , изучать платформы для педагогов. Ведь каждая порция новых знаний может существенно отразиться не только на уважении учеников, но и на заработной плате .

Оригинал статьи с переводом данных фраз на русских вы найдете на сайте tefl-tesol-certificate.com