Абу Али Хусайн ибн Абдулла Хасан ибн Али ибн Сино 980 йилнинг 18 июн куни Бухоро якинидаги Афшона кишлогида таваллуд топади. У ешлигидан илмга жуда чанкоклиги сабабли жуда куп мутолаа киларди. У илм чуккиларига мустакил укиб-урганиш йули оркалиетиб борган. Бу хакида эса алломанинг узи шундай езади: 10 ешимда Куръонни ургандим, бир канча бадий адабиетларни укиб чикдим. Кейин мантик илмига оид китобларни мутолаа килиб, мустакил равишда бу илмнинг нозик кирраларини узлаштира билдим. Шундан сунг тиббиет илмига мурожаат килиб, куплаб китобларни укишга тутиндим. Киска вакт ичида менинг тиббиет сохасидаги билимиларим ва даволаш санъатим шундай сархадларга етдики, уша даврнинг энг хурматли хакимлари менинг хузуримга маслахат сураб кела бошладилар. Мен хакимлик амалиети билан хам тинмай шугулландим ва нихоят менга нсонларни даволаш илмининг дарвозалари кенг очилди. Бу вактда эса мен эндигина 16 ешга тулгандим. Ана шу ешимда тунлари уйку,кундузлари халоват нелигини билмай факат илм билан машгул булдим, инсон табиати уз билимларини мустахкамлаш ва илм йулида олга боришга кай даражада кодир булса, мен хам шу даражада харакат килиб, тер тукдим. Хозир келтирганларимиз хам ибн Синонинг каламига мансуб узи хакида езган гапларидир.
1000 йилда Ибн Сино Бухородан чикиб кетади ва маданият марказларидан бири хисобланган Хоразмга боради, у ерда Хоразм хокими Али ибн Маъмун саройидаги уз замонасининг етакчи олимларини бирлаштирган Маъмун академиясига кабул килинади. Ибн Сино Беруний, Ибн Мискавайх, Абу Сахл Масихий, Абулхайр Хаммор, Абу Наср ибн Ирок каби етук олимлар билан якиндан танишади. Абивард, Тус, Нишопур шахарлари оркали Журжон шахрига келган Ибн Сино хоким Кобус ибн Вашмгир саройида машхур табиб сифатида яшайди, ва шу ерда булажак шогирди Жузжоний билан танишади. 1023 йилда у Исфахонга боради ва бутун умрини илмий асарлар ёзишга багишлайди. Ибн Синонинг “ Китоб ал - конун фит - тибб” , “Китоб ун-нажот” , “Китоб ул-инсоф” каби машхур асарлари, геометрия, астрономия, усимлик, хайвонот олами, мантикка оид рисолалари, “Хайй ибн Якзон” фалсафий киссаси сунгги йилларда ёзилган. У Исфахонда расадхона куриш билан машгул булади.
Ибн Синонинг хаёт йули узи ёзган таржимаи холи ва шогирди Жузжоний томонидан колдирилган манбалардан бизга маълум. Ибн Синонинг илмий кизикишлари, дунёкарашининг шаклланишида кадимги Шарк маданияти, юнон илми, фалсафаси, Марказий Осиё халкларининг мустакиллик учун олиб борган курашлари мухим рол уйнади. Ибн Сино таржимаи холида Форобийнинг “Метафизика максадлари” , “Фусусул-хикам” каби мухим рисолаларини кунт билан ургангани, улардан кенг фойдаланганини таъкидлаб утади. Ибн Сино асарларининг умумий сони 450 дан ошади, лекин бизгача факат 160 га якин асари етиб келган. Куп рисолалари шахармашахар кучиб юриш, урушлар, сарой туполонлари, турли фалокатлар туфайли йуколиб кетган. Куп манбаларда Ибн Сино, аввало, табиб сифатида талкин этилади, холбуки табобат унинг илмий сохалари орасида энг мухимларидан биридир, холос. Ибн Сино асарларининг асосий кисми Якин ва Урта Шаркнинг уша давр илмий тили хисобланган араб тилида, баъзилари форс тилида ёзилган.
Унинг бизга маълум булган катта асари “ Китобуш-шифо ” (“ Шифо китоби ”) 22 жилддан иборат булиб, унинг 4 та катта булимини мантик, физика, математика, метафизикага доир масалалар эгаллаган. Унинг айрим кисмлари лотин тилига, Европадаги бошка тилларга, шарк тилларига, шунингдек, рус, узбек тилларига таржима килинган. 20 жилддан иборат булган “ Китобул-инсоф ” (“ Инсоф китоби ”) бизгача етиб келмаган, чунки Исфахондаги ёнгинда йуколган. “ Китобун-нажот ” (“Нажот китоби”) 4 катта кисмдан иборат булиб у хам мантик, физика, математика, метафизикадан багишланади. Ибн Синонинг яна бир йирик асари эса бу “ Китоб лисонул - араб ” яъни Араб тили китоби саналиб у 10 жилдни ташкил этади. Хозирги кунда хам асарлари бутун дуне олийгохларида дарслик сифатида укитилиб келаетган Абу Али ибн Сино 1037 йилнинг 16 август куни Эроннинг Хамадон шахрида вафот этади. Ибн Синонинг хаети ва ижоди шунингдек асарлари ва фанга киритган янгиликлари хакида дакикалаб эмас балки ойлаб йиллаб гапирса булади.