Несмотря на многие изменения, которые произошли в тундре, традиции коренных жителей остаются. Ритуальные обряды, свадебные традиции, рождение детей – все эти и другие обычаи хранятся мудрыми наставниками ненецких поколений.
Ненцы теперь чаще разъезжают по тундре не на оленях, а на снегоходах. Молодёжь стремится в города и посёлки, а не в стойбища. С будущими супругами знакомятся по интернету, а не через сватов. Однако традиции создания семьи сохраняются. Сегодня в тундре молодые люди и девушки сходятся по симпатии друг другу. Достаточно редко, родители едут сватать невесту. И никто не станет спорить, что браки, созданные родителями ничуть не хуже браков, которые создали сами дети.
Испокон веков у ненцев существовал строгий запрет на браки между представителями одного рода. Поэтому степень родства заранее выясняли очень тщательно. Если препятствий такого рода не было, засылали свата.
Перед этим семья юноши спрашивает, согласен ли он взять в жены девушку из той семьи. Если молодой человек согласен, то он молчит в знак согласия. Если же не согласен, то юноша говорит, что не стоит ехать туда. А когда родители спрашивают свою дочь, согласна ли она начать жить в той семье, в знак согласия, она молчит. Свататься ездят не один раз и даже не один год.
Любого путника в тундре принято поить чаем и уже после, он говорит, с какой целью приехал в чум. Бывает, некоторые семьи сразу догадываются, зачем человек прибыл. Если родные не согласны выдать свою дочь за того юношу, от имени которого сват приехал, то они молчат. Остальные родственники жениха ждут ответа на улице. Если родители после раздумий всё же согласны выдать дочь, они лишь скажут: «Зовите гостей в чум».
В день свадьбы для невесты снаряжается аргиш: женская нарта, запрягаемая четырьмя оленями, нарты для перевозки пола чума, для запасных вещей, для постели, для продуктов и для шестов. В каждую из них запрягают по два оленя. Кроме того, у каждого ребёнка в тундре в стаде родителей есть его собственные олени. Невесте отделяются важенки, быки и ручные олени. Заключительным действием является круг с аргишем девушки. Так называемый «тамада», у ненцев чаще бывает пожилой уважаемый человек, ведёт аргиш невесты вокруг отчего чума. В это время ни одна повязка на упряжи не должна развязаться или порваться, ни один олень не должен споткнуться или чихнуть. Если всё пройдёт гладко, то и молодые будут жить в счастье и согласии.
Сделав почётный круг вокруг чума отца, аргиш невесты уезжает в новую семью. В это время девушка не должна оглядываться назад. В стойбище жениха также проводится праздничное торжество: проводятся состязания среди гостей, жертвоприношение оленя и очищение молодых. Когда торжество закончено, жених и невеста могут отправляться в чум. С этого момента считается, что в тундре появилась новая семья, которая продолжит ненецкий род. И пусть молодые будут ездить не всегда на оленях, общаться по интернету и отправлять детей в институты, но будут хранить традиции предков.
Без своеобразного ненецкого образа жизни не будет этноса, уверены знатоки ненецкой культуры. И пока старшее поколение заинтересовано в сохранении традиций, а молодёжь учится и соблюдает многовековые обычаи своего народа, почитает слово родителей и бережёт оленя, не исчезнут ненецкие стойбища и их род.
Антонина Серасхова
Я' мидхэхэд ненэць мяд’ терсавэйӈэ’ илевнзь таславы. Мяд’ терси илена санъёртараха ӈэӈгу. Ненэць’ пуданда хаёдада танябта, сертавы манзъянда хавна, нюда ӈэӈгу. Ню еркарм’ нерня’ минреӈгу, вы’ тер” ӈэбта, ӈавхы ила’ сермам’, ты лэтамбаӈгу. Теда’ миндя 2024 по Россия яна’ ӈэвахы В. Путин мяд’ тер” поӈэ тасладась
Невхы” похо’ манэць ненэй ненэцяи” ил’ ӈамгэ’ пирувна яӈгма. Тареӈод’ ты пэрти” ил’, ненэцяи” манзъя’ тэнз, иландо’ серма сяни’ юд” по’ ямбдан’ пере. Хасаваха’ нехэ’ ӈобт’ тэвва, ӈацекы’ соява, хэхэи” няю” ханм’ ми”ма, тикы ила’ серма мал” пере. Теда’ хойняна ӈарка ненэця” нюхуто’ невхы серо’ тамна ваде”ядо’. Тад тикы ӈацекы” тамна тяха’ харто’ нюхуто’ ваде”тыдо’. Теда’ ненэй ненэця” хойнямна ӈэдалёрць меретя луца’ хан мэ”ӈа”, тэхэ”на ӈэдалёда тяню. Илебей хасава”, не ӈацекы” хардан’ ладарӈа”, выӈгана хаюрта тяню. Вэсакудо’ пухуцидо’ интернет’ сер” хомбидо’, невхы’ тотрев’ ӈэвтана тяню. Хурка ӈэбтаӈо’, ӈавхы тюва серо теневана” тамна таня”.
– Теда’, невхы по’ тотрев’ ӈэвтана юӈгу. Илебей ненэця” харто’ ӈобт’ тэворӈа”. Ӈавна хасава’ мяд’ тер” хонаркованзь хан”мы”. Тикы’ нерня хасавам’ хонравэдо’, такы мяд’ тер” не пухуцяданда тарабата хурка ӈэӈгодакы. Выӈгана мяк’ тода ненэць сяйлабта серо”ӈа. Не’ мякна ӈэвтанахад теневабто’, мяк’ тодам’ нидо’ сяйлабтаӈгу”. Сяйлабтабато’, тикахана нем’ миць пуня’ ни”ӈа”, тарем’ ӈэвтана таслаӈгуда. Ӈавна тарця ӈэвы, – Арина Вануйто ма, пыда ӈавна хойняна илесь.
Ӈэвтани’ то”махад, тедахав’, не ӈацекы’ небяхаюда нисяхаюда юнраӈгуху’, харванакы тикы хасавахана, тикы ненэцяи” мякна илеван'. Харванарха ӈэбта, пирибтя мунзяӈгу. Ӈэвтанар ӈопойри’ ни’ тут’. Ханяӈэхэна мале сян’ по’ ӈэвта пэрӈа”. Я’ невхы” похот, ненэй ненэця” ӈэвтабто’ ӈопой еркарм’ мэтам’ нисятвы” хосая”. Савамбоковна намдхая, не’ нисянада, небянадо’ хибя’ ню ӈэвы, хурка тэнз, хибя’ пеля ӈэвамдо’ намдхая, тикарихина, хасава’ мяд’ тер” ӈэвпадам’ не’ мят’ ӈэдарамбвэдо’.
– Мань ӈули’ сяхарт’ тюва’ серм’ нивась манэс’. Падаркат толабаб’ сава’ то”олха, илика. Ихиваханани’ манэ”ман’ харвав, хурка ӈэӈгодакы. Тюкы похо”на ӈавхы’ тотрев’ ненэця” ӈобт’ ни’ тэвор”. Луца’ илангана мэна” тэри ӈобт’ тэвва падарм’ падыби”,– Олеся Салиндер ма, пыда хардахана иле.
Тюва яля’ мэванда не’ нисяда мюддамда хамедамби: ненюнда е”эмня етя мивы не’ хан, тет-самляӈг хабтм’ подерта, сябуда, юхунада, вандакода, тад ӈутота. Тиканда мюданда самляӈг подермы ханда ӈэӈгу. Тикы’ хавна хусувэй ӈацекы нисянда мякна тэсавэй. Хусувэнд етя тыда таня”. Хаюпа хэня не мале сян яхадейм’ ханаӈгу, хор, хабт, тад ӈавкыда.
– Ӈавна мань ненэй ненэцяи сермавна хаюпа хаядамсь. Вэсакони мяд тер хонаркованзь турцеты”. Тым хабарнаваць, сяйнаваць. Тад нули пуда мядм сюрте мюдм вада мя”ма сюртеваць. Манзеты”, ты подер хаамбата ни тара, ты нэ пэнёбта вэва. Сава нэбта, тикахана нобт илелманда хасава нехэ савовна иленгуху. Мань тювани малянгана мюдми савовна хаясь, – Анастасия Окотэтто тензебтембида, пыда вынгана иле.
Нисяхаюта небяхаюта мядм’ сюртехэва, нем’ несэй мят, едэй мяд’ терӈэ таравнзь валӈадо’. Ва”дёма мята сэйва ӈэсонд, пуняю” вэдендорпата ни серос’, пуняю” сылаӈгбата ни тара’. Хасава’ мят’ тэвхава ӈобтарем’ ӈаябадм’ ня”маӈгу”, ӈацекы”, илебей хасава” помнандо’ сянакода”, пирдырта”. Тадри ӈобт’ тэвнаха’ тюнцям’ мэтӈаха’.
Мят’ тю”мяхаданди’, ти, выӈгана несэй мяд’ терха’ ӈадимяха. Хасаваха’ нехэ’ тад нерняю” выӈгы илам’ нерня’ вэтаӈгуху’, ӈопой еркарм’ мэтӈаха’. Пыди’ хусувэхэна тэхэна нинякэхэ’ ӈэдалёрт, интернетм’ мэтӈаха’, нюди’ ӈарка хардаха’ тохолкованзь ханданакы”, ӈопой, тикы сидя нява’ иринати’ ила’ сермам’ нерня’ минребти’ сава ӈэ”нив.
– Ӈэвта хосаявы не’ мякнанда тарана, илаӈгана тарана ӈамгэрида мале таняӈгу”. Тарця ӈэдараха. Харта хаюпа хэвы пирибтя’, небяхаюта нисяхаюта мякад хананада юӈгоднив’. Тарем’ тасламбив. Мань ӈобтарем’ хойняна хаюпа хэвы, тюва сермам’ манэсо”мами’ юӈгу. Манэць тедахав нив пир”тэ’, тарем’ хаюпа ханта юӈгодакы. Тадно’ хойня’ ӈэдалёрць вунива’ пирас’, – Ольга Окотэтто ибедорӈа, пыда Сеяха’ тер.
Нисянда’ мят’ тэв”махаданди’ нехэ’ хасаваха’ харти’ мядм’ мярыбасетыхы’. Ханяӈэхэна хасава’ мякна, нисянди’ мякна илеӈгуху’. Несэй иланд’ хам”махаданда, вэсаконда мят’ тэв”махаданда не тад нерняю” тикы мякна мядм’ ня”амбадаӈэ ханда, тикы мяд’ илам’ минреӈгу, тум’ пятабаӈгу, вэсаконда еркарм’ мэта, ӈацекы вадабаӈгу.
– Хойняхавахана мяд’ тер” ня тара. Ӈенэць ӈопойриӈэ иле таславы вуниӈа’. Хасава хойняна ханзер” несипой’ иленгу? Тэхэ”тата то”махаданда тецьда мят’ вуни тюӈгу. Не мядм’ ядемдаӈгу, мальцям’ сэдаӈгу, ила’ саир’ нерня’ минда. Не ӈобтарем’, выӈгана хасаваси’ иле вунида пирас’. Ханяӈы” мяд’ тер” нем’ мэва’ нямна вададо’ юӈго пэрӈа. Тарем’ хасава неси’ хаюрмы. Харто’ тайку’ ӈэда”, недамдо’ хосеты”. Мань я’ ӈавхы похо”на ӈацекы”ни’ небяим’ нисяеми’ хонрадась, – Ярэча Окотэтто ма, пыда ири.
Хойняна тювам’ мэ”ма, ӈацекы’ сояб’ хэбидя яляӈэ сертабава, ненэця’ юӈгоб’ серта сер” няби иланд’ ӈэдарава – я’ мидхэхэд иринана”, хаданана”, небянана”, нисянана” тарем’ илевы”. Тикы ненэй ненэця’ иланда серма ӈэ”нив’.
Ӈари’ тедамбой’, ӈарка ненэця” невхы вади нюхуто’ ваде”пато’, ӈацекы ненэця” тикы вади савовна мэп”нато’, ты ӈэвам’ тэри ян’ нибто хаебю”, ненэй мяд’ похо’ хой’ ниня палаӈгу, мюд’ похо’ хоё’ нимня мюсярта”.