The “QubaKhanate” Telegram channel presents a feature about a carpet from the Quba group, currently on display at the Carpet Museum in Baku. The carpet illustrates a biblical story taken from the Torah, depicted in a vivid and symbolic scene.
The religious narrative is dedicated to Prophet Abraham, his son Isaac, and his daughter-in-law Rebecca. According to the story, Abraham sent his servant Eleazar to Mesopotamia, to the city of Harran, to choose a wife for Isaac from among his own relatives.
Eleazar set out on his journey with a caravan filled with gifts. Near dawn, he prayed:
“O Lord, grant me success today and show kindness to my master Abraham.”
At a well, Eleazar approached a group of young women drawing water and asked one for a drink. One of them replied,
“I will give you water to drink, and also water for your camels.”
When Eleazar asked her name, she revealed that she was Rebecca, daughter of Bethuel and granddaughter of Nahor, Abraham’s brother. Eleazar then visited her family, explained his mission, and recounted his prayer. When asked for her consent, Rebecca replied,
“The Lord has chosen me,”
and agreed to go with Eleazar.
Rebecca traveled with him and, upon meeting Isaac, the two immediately bonded—thus forming what is described as the first Jewish family.
The main figures depicted in the carpet include Eleazar, Rebecca, her brother Laban, and her grandfather Nahor (also Abraham’s brother).
The carpet was acquired in 2012 from the Italian collector Alberto Boralevi, who had discovered it in a Roman gallery in 1995.
As a late 19th-century Quba carpet, it represents a remarkable blend of local craftsmanship and interfaith cultural exchange, making it a unique artifact of both artistic and historical value.
Details of the Carpet
The “Zeykhur” carpet features an original compositional structure: a religious scene in the central field and a border typical of “Alpan” carpets. The ornamentation of the main field resembles that of traditional Zeykhur designs. Scattered across the surface are stylized crosses, geometric “armed flower” motifs, and bird figures, reminiscent of “Gollu Chichi” patterns—elements that give the piece its distinctive character.
The motif known as “branch” or “arm” (qol), forming the basis of the Khatai composition, also appears in this design. Scholars believe that “Khatai” is the artistic ancestor of this visual structure. The color palette—composed of deep indigo, madder red, and brown tones—blends harmoniously, enhancing the carpet’s refined and balanced aesthetic.
The depiction on this carpet is not executed in the miniature style typical of traditional narrative Azerbaijani carpets. On the contrary, the composition and artistic expression clearly reflect the influence of the classical European school of painting.
Keywords: A story from the Torah on the mysterious Guba carpet, История из Торы на таинственном ковре Губа
Subscribe on Telegram https://t.me/s/QubaKhanate
Русская версия статьи
Телеграм-канал «QubaKhanate» представляет материал о ковре из кубинской группы, который в настоящее время экспонируется в Музее ковра в Баку. На ковре изображён библейский сюжет, взятый из Торы, выполненный в выразительной и символической манере.
Религиозный сюжет посвящён пророку Аврааму, его сыну Исааку и невестке Ревекке. Согласно повествованию, Авраам отправил своего слугу Елеазара в Месопотамию, в город Харран, чтобы тот нашёл жену для Исаака среди его родственников.
Елеазар отправился в путь с караваном, нагруженным дарами. На рассвете он вознёс молитву:
«Господи, даруй мне сегодня успех и яви милость господину моему Аврааму».
Возле колодца Елеазар подошёл к группе девушек, набиравших воду, и попросил одну из них напоить его. Одна из девушек ответила:
«Я дам тебе пить и напою твоих верблюдов».
Когда Елеазар спросил её имя, она сказала, что её зовут Ревекка, дочь Вафуила и внучка Нахора, брата Авраама. Елеазар отправился к её семье, рассказал о своей миссии и о совершённой молитве. Когда Ревекку спросили о согласии, она ответила:
«Господь избрал меня», —
и согласилась отправиться с Елеазаром.
Ревекка вместе с ним отправилась в путь и, встретив Исаака, сразу ощутила с ним духовную связь — так было положено начало первой еврейской семье.
На ковре изображены главные персонажи: Елеазар, Ревекка, её брат Лаван и дед Нахор (также брат Авраама).
Ковер был приобретён в 2012 году у итальянского коллекционера Альберто Боралеви, который обнаружил его в одной из римских галерей в 1995 году.
Этот ковер, сотканный в конце XIX века в Кубе, представляет собой редкий пример сочетания местных традиций ковроткачества и межрелигиозного культурного обмена, что делает его уникальным артефактом с точки зрения искусства и истории.
Детали ковра
Ковер «Зейхур» отличается оригинальной композицией: в центральном поле — религиозная сцена, а кайма выполнена в стиле, характерном для ковров типа «Алпан». Орнамент центрального поля близок к традиционным зейхурским мотивам. По всей поверхности ковра разбросаны стилизованные кресты, геометрические «цветочные» элементы и изображения птиц, напоминающие узоры ковров «Голлу чичи», что придаёт произведению самобытность.
Мотив «ветви» или «руки» (гол), лежащий в основе композиции «Хатаи», также встречается в этом ковре. Исследователи считают, что именно «Хатаи» является художественным предшественником данной композиции.
Цветовая палитра ковра — сочетание глубоких оттенков индиго, сурика и коричневого — гармонично объединяется, придавая произведению утончённость и выразительность.
Изображение на этом ковре не выполнено в миниатюрном стиле, характерном для традиционных сюжетных азербайджанских ковров. Напротив, композиция и художественная манера ясно отражают влияние классической европейской школы живописи.