Найти тему

(книга) Thomas Holmes - "Electronic and Experimental Music. Pioneers in Technology and Composition" (1985-2020)

Выдержавший шесть изданий - с 1985 по 2020 года учебник по истории Электронной и Экспериментальной Музыки от историка, композитора, музыканта, журналиста и блоггера Тома (Томаса) Холмса (Thom Holmes)

"Electronic and Experimental Music. Technology, Music and Culture" (1985, 2002, 2008, 2012, 2015, 2020).

=скачать=

-2

Примечательно, что изначально заявленная как просто книга по истории электронной и экспериментальной музыки, затем, превратилась в популярное учебное пособие для студентов и преподавателей, и каждое её последующее переиздание не только дополнялось новыми главами, но и перерабатывалось по структуре с учетом пожеланий.

Также подзаголовок книги изменялся, пока с третьего издания не остался постоянным:

1е изд. - History, Instruments, Technique, Performers, Recordings;
2е изд. - Pioneers in Technology and Composition;
3е и послед.изд. - Technology, Music, and Culture.

В 4-м издании к книге уже был приложен CD с примерами. А в 5 и 6 изданиях появился он-лайн companion:

New to 5 edition:

• A companion website, featuring key examples of electronic music, both historical and contemporary
• Listening Guides providing a moment-by-moment annotated exploration of key works of electronic music
• A new chapter—Contemporary Practices in Composing Electronic Music
• Updated presentation of classic electronic music in the United Kingdom, Italy, Latin America, and Asia, covering the history of electronic music globally
• An expanded discussion of early experiments with jazz and electronic music, and the roots of electronic rock
• Additional accounts of the vastly underreported contributions of women composers in the field
• More photos, scores, and illustrations throughout
The companion website features a number of student and instructor resources, such as additional Listening Guides, links to streaming audio examples and online video resources, PowerPoint slides, and interactive quizzes.



СКАЧАТЬ АУДИОПРИМЕРЫ ДЛЯ 5 ИЗДАНИЯ МОЖНО ПО ССЫЛКЕ
https://disk.yandex.ru/d/hYhHGkPM6osq0g

АВТОРСКИЕ ПРЕДИСЛОВИЯ


Из Первого издания 1985 года:

"Книга "Электронная и экспериментальная музыка" предназначена для достижения целого ряда целей. Для композитора она служит руководством по эстетическим идеям, которые были использованы в электронной музыке, а также руководством по основным техническим принципам и подходам, используемым при создании музыки. Для слушателя это дает представление об истории этой области, некоторые сведения о различных эстетических достижениях в экспериментальной музыке и рок-музыке, а также о том, кто есть кто из композиторов, групп и их записей. Книга включает в себя список магазинов, где можно заказать записи электронной музыки по почте, глоссарий музыкальных и технические термины, библиография публикаций и примечательных книг, а также список производителей оборудования. Я надеюсь, что эта книга послужит приятным путеводителем по миру электронной музыки для слушателя, поклонника, композитора, исполнителя и любого другого, кто интересуется будущим музыки".

"Electronic and Experimental Music is intended to accomplish a number of things. For the composer, it serves as a guide to the aesthetic ideas that have been used in electronic music, as well as a primer on the basic technical principles and approaches used to make the music. For the listener, it provides a history of the field, some background on the various aesthetic developments in experimental music and rock music, and a who’s who of composers, groups, and their records. The book includes a listing of mail-order outlets for electronic-music recordings, a glossary of musical and technical terms, a bibliography of publications and books of note, and a listing of the manufacturers of equipment. I hope that this book will serve as an enjoyable guide to the world of electronic music for the listener, the fan, the composer, the performer, and anyone else who is interested in the future of music."

Второе издание 2002 года:

1951: Music is dead. Long live electronic music.
2001: Electronic music is dead. Long live music.

"То, что вы найдете в этой книге, не является исчерпывающей историей
каждого композитора и музыканта, внесшего свой вклад в богатую историю создания электронной музыки; энциклопедии лучше подходят для такого рода чтения. Мое намерение состоит в том, чтобы дать представление о работе ключевых пионеров в этой области , чьи идеи и методы задают курс, которому должны следовать многие другие.

Я попытался написать книгу, сочетающую богатую историю технических изобретений с параллельными идеями, сформулированными в экспериментальной музыке. В мире, где технологии теперь проникают в каждый нюанс нашего существования, нужно помнить что искусство преуспевает там, где компьютеры терпят неудачу в воспитании человеческого существа во всех нас. Развитие электронной музыки, которая сама по себе является побочным продуктом технологий, иллюстрирует все, что может предложить искусство в том, что касается человеческого бытия."

"What you will find in this book is not intended as an exhaustive history of every composer and musician who has contributed to the rich history of electronic music composition; encyclopedias are better suited for that kind of reading. My intent is to offer insight into the work of key pioneers in the field whose ideas and methods set the course for many others to follow.

I have tried to write a book combining a rich history of technical invention with parallel ideas formulated in experimental music. In a world where technology now infiltrates every nuance of our existence, one must remember that the arts succeed where computers fail in elevating the human being in us all. The development of electronic music — itself a by-product of technology — exemplifies everything about being human that the arts can offer."



Третье издание (2008)

"Когда более 20 лет назад появилось первое издание этого текста, современная история электронной музыки насчитывала лишь вдвое меньше лет, чем сегодня. Промежуточные годы ознаменовались появлением MIDI как связующего звена между аналоговым и цифровым синтезом и внедрением компьютеров в качестве ключевого компонента при создании, редактировании и исполнении электронной музыки. Наряду с этими изменениями появилось множество модификаций электронной и экспериментальной музыки.

В ответ на предложения преподавателей и студентов третье издание включает ключевые изменения в нескольких аспектах текста:

• Новая организация
• Акцент на цифровом синтезе
• Расширенное разнообразие охвата
• Обширные примеры
• Предназначен для обучения"

"When the first edition of this text appeared over 20 years ago, the modern history of electronic music spanned only half as many years as it does today. The interim years have seen the rise of MIDI as a bridge between analog and digital synthesis and the adoption of computers as the key ingredient in the creation, editing, and performance of electronic music. Along with these changes have come many modifications to Electronic and Experimental Music.

Responding to the suggestions of instructors and students, the third edition includes key changes to several aspects of the text:

• New organization—The organization of the text has been improved for teaching
purposes, covering the chronology of electronic music in separate parts devoted to
early history (Part I), analog synthesis (Part II), computer music (Part III), and the
music itself (Part IV).
• Emphasis on digital synthesis—Four new chapters cover the foundations,
methods, and techniques of computer-based synthesis.
• Expanded diversity of coverage—Texts in this field usually place their greatest
emphasis on the accomplishments of European and American men in electronic
music. Electronic and Experimental Music uses many opportunities to broaden the
discussion to the compelling and normally under-reported accomplishments of
women, minorities, and composers from other countries in the form of examples,
boxes, and playlists throughout the text.
• Extensive examples—Electronic music is a field in which innovative ideas and
the ability to think unconventionally are often key to working with new technology.
The third edition greatly expands the use of musical examples to illustrate principles and techniques in electronic music than can spark discussion and lead to new ideas.
• Designed for learning—Electronic and Experimental Music is the first text in the
field to incorporate a contemporary pedagogical design based on proven learning
techniques for the classroom. Each chapter is structured for easy access to key ideas, people, listening examples, and content that is most useful for self-assessment by the student."



Шестое издание (2020)

https://www.routledge.com/Electronic-and-Experimental..https://www.routledge.com/Electronic-and-Experimental-Music-Technology-Music-and-Culture/Holmes/p/book/9781138365469

Аннотация: "Электронная и экспериментальная музыка: технологии, музыка и культура", шестое издание, представляет обширную историю электронной музыки — от ее истоков в конце девятнадцатого века до постоянно меняющегося настоящего — рассказывая о музыкальных идеях, возникавших параллельно с технологическим прогрессом. В четырех частях автор подробно описывает основы электронной музыки, ее историю, основных новаторов в области синтезаторов и современные практики. Это исследование экспериментальных корней музыки охватывает ключевых композиторов, жанры и техники, используемые в аналоговом и цифровом синтезе, включая как художественную, так и популярную музыку, западную и незападную."

"Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture, Sixth Edition, presents an extensive history of electronic music—from its historical beginnings in the late nineteenth century to its everchanging present—recounting the musical ideas that arose in parallel with technological progress. In four parts, the author details the fundamentals of electronic music, its history, the major synthesizer innovators, and contemporary practices. This examination of the music’s experimental roots covers the key composers, genres, and techniques used in analog and digital synthesis, including both art and popular music, Western and non-Western."

New to this edition:

•A reorganized and revised chapter structure places technological advances within a historical framework.
•Shorter chapters offer greater modularity and flexibility for instructors.
•Discussions on the elements of sound, listening to electronic music, electronic music in the mainstream, Eurorack, and more.
•An appendix of historically important electronic music studios around the globe.
• Listening Guides throughout the book provide step-by-step annotations of key musical works, focusing the development of student listening skills.
•Featuring extensive revisions and expanded coverage, this sixth edition of Electronic and Experimental Music represents an comprehensive accounting of the technology, musical styles, and figures associated with electronic music, highlighting the music’s deep cultural impact.

СОДЕРЖАНИЕ

PART 1: ELECTRONIC MUSIC FUNDAMENTALS / 1 What Is Electronic Music? / 2 Listening to Electronic Music / 3 How Electronic Music is Composed / 4 Electronic Music Composition by Process / 5 The Physics of Musical Sound / 6 Analog and Digital Synthesis Basics / 7 Computer Music Basics / 8 Tape Composition and Sound Editing / 9 MIDI, Noise Reduction, and Audio Compression Technologies / PART 2: HISTORY OF ELECTRONIC AND COMPUTER MUSIC / 10 Earliest Experiments in Electronic Music (Pre-1920) / 11 Electronic Music Performance Instruments (1920-1940) / 12 The History of Audio Recording Technology / 13 Edgard Varèse and The Listener’s Experiment / 14 Musique Concrète In France / 15 Elektronische Musik in Germany / 16 Other European Electronic Music Studios / 17 John Cage in the United States / 18 The Columbia–Princeton Electronic Music Center, New York / 19 The Cooperative Studio for Electronic Music, Ann Arbor / 20 The Experimental Music Studio, University of Illinois / 21 The San Francisco Tape Music Center / 22 Electronic Music in Canada / 23 Radiophonic Music in the United Kingdom / 24 Electronic Music in Latin America / 25 Electronic Music in Asia and Australia / 26 Early Computer Music (1950-1969) / 27 Computer Music (1970-1985) / PART 3: MAKERS OF VINTAGE ANALOG AND DIGITAL SYNTHESIZERS / 28 Moog Analog Synthesizers / 29 Buchla Analog Synthesizers / 30 EMS Analog Synthesizers / 31 ARP Analog Synthesizers / 32 Other Analog Synthesizers / 33 Digital Synthesizers and Samplers / PART 4: LIVE ELECTRONIC MUSIC AND CONTEMPORARY PRACTICES / 34 Live Electronic Music — Foundations / 35 Live Electronic Music — Historical Practices / 36 Modern Turntablism / 37 Contemporary Software and Synthesis / 38 Eurorack / Appendix: Historic Studios of Electronic Music by World Region 1948-70

ОБ АВТОРЕ:

https://www.thomholmes.com/

Том Холмс уже не один год ведет в интернете несколько блогов и подкастов по теме своей работы:

-3


My Podcast: The Holmes Archive of Electronic Music
https://theholmesarchive.podbean.com/

My blog for the Bob Moog Foundation.
https://moogfoundation.org/thom-holmes-blog/

«Том Холмс изучал композицию у Пола Эпштейна в Университете Темпл и был членом импровизационной группы Эпштейна в начале 70-х. Его работа «3 открытых окна, 1 маленькая антенна» (1973) для коротких волн, синтеза и живых вокализаций была впервые показана по радио. концерт в WBAI в Нью-Йорке в 1974 году. Он был издателем и редактором журнала Recordings of Experimental Music с 1979 по 1985 год. Первое издание журнала Electronic and Experimental Music было опубликовано Scribner's в 1985 году. С помощью Джона Кейджа он создал и Холмс сочинял электронную музыку с шестнадцати лет, когда его любимыми исполнителями были Yardbirds, Beach Boys, John Cage и Electric Prunes. Другая его страсть в жизни — палеонтология. Он пишет книги о динозаврах для молодежи. Его сайт — thomholmes.com».
"Thom Holmes studied composition with Paul Epstein at Temple University and was a member of Epstein’s improvisation group in the early ’70s. His work 3 Open Windows, 1 Small Antenna (1973) for shortwave, synthesizei; and live vocalizations was premiered on a radio concert at WBAI in New York in 1974. He was the publisher and editor of the magazine Recordings of Experimental Music from 1979 to 1985. The first edition of Electronic and Experimental Music was published by Scribner’s in 1985. With John Cage’s help, he created and maintained the only authorized discography of Cage’s music, which was originally published by the John Cage Trust. Holmes has been composing electronic music since the age of sixteen, when his favorite recording artists were the Yardbirds, the Beach Boys, John Cage and the Electric Prunes. His other passion in life is paleontology. He writes dinosaur books for young people. His website is thomholmes.com"



«Том Холмс — историк музыки и композитор. Он изучал композицию у Пола Эпштейна в Филадельфии, издавал журнал Recordings of Experimental Music (1979–85) и работал с Джоном Кейджем. Недавно он был членом Composers Inside Electronics, ансамбль электронной музыки, посвященный реализации произведений Дэвида Тюдора Холмса, ведет личный блог Noise and Notations, ведет блог Moog: A History in Recordings для Фонда Боба Муга, а также создал и поддерживает Архив электронной музыки Холмса. тщательно подобранная коллекция старинных записей электронной музыки 1930-85 годов».
"Thom Holmes is a music historian and composer. He studied composition with Paul Epstein in Philadelphia, published the magazine Recordings of Experimental Music (1979–85), and worked with John Cage. He has recently been a member of Composers Inside Electronics, an electronic music performing ensemble dedicated to the realization of works by David Tudor. Holmes produces a personal blog, Noise and Notations, writes the blog Moog: A History in Recordings for the Bob Moog Foundation, and originated and maintains the Holmes Archive of Electronic Music, a curated collection of vintage electronic music recordings spanning the years 1930-85."

ДОПОЛНИТЕЛЬНО

1) Третье издание можно скачать в посте группы "Чистый эксперимент"
https://vk.com/wall-132299655_95

РАНЕЕ В ЛЕНТЕ НА ТЕМУ "ЭЛЕКТРОННОЙ" МУЗЫКИ:

"Освобождение Звука. Знакомство с Электронной Музыкой / The Liberation of Sound. An Introduction to Electronic Music" (1972) - Монография музыканта, композитора, критика, автора книг и журналиста Герберта Расскола (Herbert Russcol).
https://vk.com/wall-28430730_400

"Штокхаузен о Музыке. Лекции и Интервью / Stockhausen on Music. Lectures and Interviews" (1989, compiled by Robin Maconie) - сборник авторских заметок о музыке от Карлхайнца Штокхаузена.
https://vk.com/wall-28430730_374

Albert Glinsky "Theremin. Ether Music and Espionage" (2000)
https://vk.com/wall-28430730_365

Путеводитель по "винтажным" синтезаторам от журналиста, редактора, певца, композитора, "синтезаторщика" Марка Вейла (Mark Vail)
https://vk.com/wall-28430730_362

Книга об истории легендарной "Радиофонической Мастерской БиБиСи / BBC Radiophonic Workshop" от Луиса Нибёра (Louis Niebur) - музыковеда, доцента невадского университета в Рино:
https://vk.com/wall-28430730_360

Дневники Пьера Шеффера 1948-1952 годов
https://vk.com/wall-28430730_347