Perrey & Kingsley – "The In Sound From Way Out!" (1966)
Очень необычный и яркий альбом, не утративший слушательского интереса и в наше время.
Стилистически он напоминает нечто такое гротесковое от саундтреков Зацепина для фильмов Гайдая...
Perrey and Kingsley - Wikipedia
Из Liner Notes
"Вот дюжина электронных поп-мелодий. Это зажигательная музыка для хорошего времяпрепровождения наступающего века, зажигательная танцевальная музыка, которая скоро станет таковой. Это живой ответ на вопрос, который озадачивает и, кто знает, даже пугает людей, которые слышали серьезные электронные композиции последних лет и задаются вопросом, является ли это музыкой будущего? Что касается этого авангардного направления, мы говорим, что в нем больше мощи. Но в будущем есть и другие вещи, такие как удовольствие. Итак, здесь представлена электронная композиция "Au Go Go", которую вскоре можно будет услышать из музыкальных автоматов на межпланетных станциях, где космические корабли делают остановки для отдыха, идиома странная и в то же время знакомая; здесь нотка рока, там нотка боза-новы, дуновение блюза. в одном произведении и нотка Чайковского в другом. Но эти атомы поп-музыки взрываются в новые узоры. Они очерчивают странный новый звуковой мир, но в то же время такой, в котором мы можем чувствовать себя как дома. Говорят, что будущее за нами, и будущее - это весело.
Виновниками этого буйства новых звуков являются Жан-Жак Перри и Гершон Кингсли.
Жан Жак Перри, который намеревался овладеть машинами, грозившими стать хозяевами людей, родился в 1929 году на севере Франции. С раннего детства он проявлял сильную страсть к науке и музыке. Он должен был стать врачом, но музыка обладала большей притягательной силой, и в конце концов он посвятил себя электронной музыке. Затем, во время поездки в Соединенные Штаты в 1965 году, он встретил Гершона Кингсли. Эти двое сразу почувствовали магнетическое притяжение, возникшее из их общего интереса к тому, как музыка и электроника могут добавить радости жизни.
Гершон Кингсли владеет многими музыкальными специальностями и является мастером каждой из них. Получив образование в консерватории Лос-Анджелеса, Колумбийском университете и Джульярдской музыкальной школе, он является человеком широкой культуры и одаренным
композитором классической музыки. Он также уважаемая фигура на Бродвее, как аранжировщик и дирижер La Plume de mon tante, Fly Blackbird и The Cradle Will Rock revival. Он сделал аранжировки для многих известных альбомов авангарда, начиная от "Новых песен Оверни" Нетании Даврат и "Неаполитанской серенады" Яна Пирса и заканчивая веселым, зажигательным Моцартом After Hours.
Кингсли и Перри решили объединить свои таланты, чтобы выпустить пластинку электронной музыкальной радости и остроумия. У Кингсли давно была идея "донести электронную музыку до широкой публики". Перри хотел "убрать тайну из легенды, которая гласит, что электронная музыка - это эзотерическое искусство, предназначенное исключительно для немногих посвященных, элиты авангардных интеллектуалов и художников". Он добавляет: "Я думаю, что в течение нескольких лет электронная музыка развивалась по улице с односторонним движением". И он, и Кингсли согласны с тем, что "она заслуживает того, чтобы ее подняли до уровня популярной музыки, музыка, созданная для веселья и релаксации". И вот Vanguard Records открыла лабораторию в Нью-Йорке для экспериментальных исследований Перри-Кингсли.
В этой лаборатории был создан новый процесс, который Перри называет "электронным соносинтезом". Для создания этих синтезаторов они используют не только музыкальные инструменты из электронных источников (Jenny Ondioline, Martenot Waves и т.д.), но и звуки естественного происхождения (например, musique concrete). Эти звуки были модифицированы, трансмутированы, трансформированы до такой степени, что изменили свою гармоническую структуру, придав им новые, беспрецедентно оригинальные звучания. Каждый звук, созданный таким образом, затем предварительно записывался на пленку, классифицировался, каталогизировался по частоте, тембру и "тенденции", во время составления "музыкальной фразы" каждый звук был "изолирован" и выбран в соответствии с его природой. Затем звучность была тщательно собрана путем склеивания каждого фрагмента ленты вручную с микрометрической точностью, чтобы сформировать "мелодическую линию" и/или ритмическую структуру выбранного произведения.
Here are a dozen electronic pop tunes. They are the electrifying good-time music of the coming age, the switched-on dance music that will soon be it. This is the lively answer to the question that puzzies and who knows, even frightens people who have heard the serious electronic compositions of recent years and wonder, is this the music of the future? As for that avant-garde wing, we say more power to it. But there are other things in the future, such as pleasure. And so presented here is the electronic "Au Go Go" that might be heard soon from the juke boxes at the interplanetary way stations where space ships make their rest stops, The idiom is strange and yet familiar; here a touch of rock, there a touch of bosa nova, a whiff of the blues in one piece and a whiff of Tchaikowsky in another. But these atoms of pop music are exploded into fresh patterns. They outline a strange new sound world, yet one in which we can feel at home. The future is upon us, they say, and the future is fun.
The perpetrators of this riot of new sounds are Jean Jacques Perrey and Gershon Kingsley.
Jean Jacques Perrey, who set out to master the machines that threatened to be the masters of men, was born in 1929 in the North of France. From his early childhood he showed a strong passion for science and music. He was to be a doctor, but music had the greater gravitational pull, and he finally devoted himself to electronic music. Then during a trip to the United States in 1965, he met Gershon Kingsley. The two felt an immediate magnetic attraction, rising out of their common interest in how music and electronics could add to the joy of life.
Gershon Kingsley has many musical trades and is a master of all of them. Having studied at the Los Angeles Conservatory, Columbia University and the Juilliard School of Music, he is a man of wide culture and a gifted com-
poser of classical music. He is also a respected figure on Broadway, as arranger and conductor of La Plume de mon tante, Fly Blackbird, and The Cradle Will Rock revival. He has done the arrangements for many notable Vanguard albums, ranging from Netania Davrath's New Songs of the Auvergne and Jan Peerce's Neapolitan Serenade to the hilarious, swinging Mozart After Hours.
Kingsley and Perrey decided to pool their talents to produce a record of electronic musical joy and wit. Kingsley had long had the idea of "bringing electronic music to the public." Perrey wanted "to take the mystery out of the legend that says electronic music is an art that is esoteric, exclusively reserved for a few initiates, an elite of avantgarde intellectuals and artists." He adds, "I think that for some years electronic music has been going up a one-way street." Both he and Kingsley agree that "it deserves to be raised to the level of a popular music, a music designed for fun and relaxation." And so Vanguard Records set up a laboratory in New York for the Perrey-Kingsley experimental researches.
In this laboratory, a new process was created which Perrey calls "Electronic Sono-syntheses." To produce these syntheses they use not only musical instruments from electronic sources (Jenny Ondioline, Martenot Waves, etc.) but also sounds of natural origin (i.e. musique concrete). These sounds were modified, transmuted, transformed, to the point of changing their harmonic structure, making out of them new, unprecedented original sonorities. Each sound thus created was then pre-recorded on tape, classified, catalogued by frequency, timbre and "tendency," At the time of composing the "musical phrase," each sound was "isolated" and selected according to its nature. The sonorities were then painstakingly assembled by splicing each bit of tape together manually with micrometric precision to form the "melodic line" and/or the rhythmic structure of the piece chosen.
Но для успешного результата авторам пришлось немало потрудиться.
"Созданный таким образом синтетический ритмико-мелодический магнитофонный трек был затем тщательно синхронизирован с музыкой, исполняемой живыми музыкантами как на электронных, так и на натуральных инструментах, а также с электронными звуками, производимыми осцилляторами, генераторами тонов и петлями обратной связи. Наконец, благодаря сложному процессу замысловатого наложения, подобного которому, как мы полагаем, никогда ранее не производилось в такой степени на пластинках, был создан многоканальный tape master, воплощающий синтез всех электронных и натуральных элементов."
"Потребовалось много терпения, поскольку то, что звучит на этой записи, представляет собой тщательно сконденсированный и отобранный продукт 275 часов работы в лаборатории и использования нескольких миль магнитной ленты. Что касается инструментов, использованных в этой деликатной операции, то это были несколько магнитофонов, вращающихся с одинаковой скоростью, 18-канальный микшер, предварительно записанные кассеты, соединительная лента и, как нам ни неприятно говорить об этом после предшествующего высокотехничного наращивания, обычные ножницы. Но следует также признать, что самым важным инструментом был тот, который действовал в человеческих делах еще до появления ножниц и будет продолжать действовать, когда мы окажемся далеко в космической эре, а именно воображение."
"A lot of patience was required, for what is heard on this record represents the intricately condensed and selected product of 275 hours of work in the laboratory, and the use of several miles of magnetic tape. As for the tools used in this delicate operation, they were several tape recorders turning at exactly the same speed, an 18 channel mixer, the prerecorded tapes, splicing tape and we hate to say this after the preceding highly technical buildup a plain, ordinary pair of scissors. But it must be also admitted that the most important tool was one that has been operating in human affairs even before the scissors, and will continue to operate when we are far out in the space age; namely, the imagination."
ENTER ANGELO BADALAMENTI
Примечательно, что последний трек на альбоме "Visa To The Stars" сочинил "человек Линча" Анджело Бадаламенти
Из книги Clare Nina Norelli - "Soundtrack from Twin Peaks" (2017)
One of the more unusual partnerships of Badalamenti’s early career was with the electronic music pioneer Jean-Jacques Perrey, with whom Badalamenti collabo-
rated on advertisements, jingles, and instrumental pieces.
One such instrumental, “Visa to the Stars,” is featured on Perrey and Gershon Kingsley’s cult 1966 album The In Sound from Way Out! and also appeared in an advertisement for the oil company Esso around the same time as the album’s release.
The In Sound from Way Out! follows in the tradition of musique concrète, a genre of
electroacoustic music that originated in the first half of the twentieth century after the invention of the tape recorder. Characteristic of musique concrète composition
was the splicing, mixing, and modification of recorded sounds to create new works or sound collages.
A prominent composer of musique concrète works was Pierre Schaeffer, who trained as a radio engineer, not as a composer. As a musical novice he could approach musical composition as an “organization of sound” instead of as
an arrangement of traditional musical notation. It was Schaeffer who introduced Perrey to tape manipulation. Perrey hand-spliced and arranged music and sound
effects to create loops for The In Sound from Way Out! in a process that was incredibly time-consuming. Today, looping musical material is achieved easily through merely cutting and pasting on music editing software. For this reason alone, The In Sound from Way Out! cannot be dismissed as pure musical novelty, and its innovative synthesis of pop and musique concrète, as well as its introduction of the synthesizer to a wider audience, is why it has retained its status as an influential and important electronic music album. Badalamenti himself has created many pieces with David Lynch that have utilized techniques found in musique concrète. Since the early 1990s, the pair have recorded long pieces of music that they call “firewood.” These “firewood” tracks are then altered and sometimes mixed together to create different soundscapes for Lynch’s visuals.
“Visa to the Stars” is the most homogenous in texture of all the pieces that appear on The In Sound from Way Out! in that it does not feature an abundance of electronically driven sounds. There are no sudden blips or bleeps, or amusing sound effects overwhelming the piece’s sonic landscape. The only “unusual” instrument present is the Ondioline, an early synthesizer with an oscillating tone like that of a theremin. The composition consists of three sections (A B A), and features a simple melody performed by the Ondioline. It is accompanied by electric organs, a drum kit, and banjo rhythm section supplying a galloping rhythm that would not be out of place on the soundtrack of a Western film.
ENTER ENNIO MORRICONE
DWP79: Ennio Morricone con I Cantori Moderni Di Alessandroni - Tiger Rally
Interestingly, in 1970 “Visa to the Stars” was re-orchestrated and arranged by another film composer, Ennio Morricone, and released under the title “Tiger Rally.”
It is ironic that Morricone, best known for his brilliant score for the famous Western The Good, the Bad, and the Ugly (1966), stripped away the brisk Western-style
accompaniment of the original and instead slowed the piece down, allowing the melody’s romantic character to shine. His loungey interpretation of “Visa to the Stars” expands on the first section of the piece (the second section I describe above is not used) and strings perform the melody alongside the heavily reverbed vocals of
I Cantori Moderni di Alessandroni, a choir who had worked with Morricone on some of his previous film scores. The singers slink in and out of the mix, sometimes
solo, other times in harmony, occasionally elongating the “s” at the end of certain words to create a soft hiss.
This wash of languid vocals coupled with the piece’s leisurely pace allows for a dreamy ambience to permeate Morricone’s take on Badalamenti and Perrey’s otherwise brisk original version.
СКАЧАТЬ
Perrey & Kingsley – The In Sound From Way Out! - 1966, WavPack (tracks)
Perrey - Kingsley – The In Sound From Way Out! - 1966, FLAC (tracks)