Найти тему
СкопусБукинг

Немецкий журнал в Скопус, третий квартиль (социальная психология), Kolner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie

Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам немецкое научное издание Kolner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. Журнал имеет третий квартиль, издаётся в Forschungsinstitut fur Soziologie, его SJR за 2022 г. равен 0,462, пятилетний импакт-фактор 2,1, печатный ISSN - 0023-2653, электронный - 1861-891X, предметные области - Социальная психология, Социология и политология. Вот так выглядит обложка:

Редактором является Михаэль Вагнер, контактные данные - mwagner@wiso.uni-koeln.de.

-2

Дополнительные публикационные контакты - cornelia.kristen@uni-bamberg.de, pavithra.brahmaiah.1@springernature.com, kzfss@uni-koeln.de, henrik.franke@springernature.com, journalpermissions@springernature.com, volker.daiber@springernature.com.

Социологический журнал (KZfSS) ("Кельнский журнал социологии и социальной психологии") был основан в 1948 году кельнским социологом Леопольдом фон Визе как "Кельнер цайтшрифт для социологии". Его преемник Рене Кениг расширил сферу охвата журнала в направлении социально-психологических тем, включая культурную социологию и качественные социальные исследования, что дало журналу его нынешнее название. KZfSS является наиболее важным социологическим изданием в немецкоязычном мире с точки зрения его охвата и распространения. Он публикует всестороннюю информацию о немецких социологических и психологических исследованиях по всем дисциплинам и регулярно публикует результаты исследований из многих стран мира. KZfSS следует модели универсального социологического журнала. В дополнение к более чем 40 оригинальным исследовательским статьям в год, журнал публикует подробные обзоры литературы и, в разделе всесторонних обзоров, обзоры немецкой и зарубежной литературы. Он предлагает форум для социальных исследований и открытых дискуссий. Особый акцент делается на предоставлении молодым коллегам возможности для их первой публикации.

Адрес издания - https://link.springer.com/journal/11577

Пример статьи, название - Prenatal Exposure to Androgens and Gender Socialisation Effects on Children’s Academic Interests. Заголовок (Abstract)

Previous studies have documented gender differences in fields of study as well as interest in school subjects. Boys are on average more interested in mathematics, and girls show greater interest in languages. The extent to which these disparities are the result of biological or environment influences is still an open debate. On the one hand, brain organisation theory suggests that physiological and behavioural differences may be linked to prenatal hormone levels. On the other hand, sociological and psychological perspectives highlight the importance of gender socialisation. This paper combines biological, psychological, and sociological perspectives to examine the emergence of gendered academic interests in children.

The study draws on data from 9‑year-old children from the Avon Longitudinal Study of Parents and Children (ALSPAC). Our results suggest that for both boys and girls, medium to high compared with low prenatal exposure to circulating maternal testosterone might increase children’s interests in mathematics relative to English, although results vary depending on how prenatal testosterone exposure is measured. As the distributions of prenatal androgen exposure and the relationships with maths versus English interests are very similar for boys and girls, prenatal androgen exposure does not contribute to explaining gender differences in academic interests. However, we find some evidence that the relationship with parental gender socialisation varies by prenatal androgen exposure. A more gender-equal parental division of domestic work is more strongly associated with less gendered academic interests for girls with low prenatal androgen exposure and for boys with medium to high androgen exposure.

Keywords: Academic interests; Testosterone; Gender role socialisation; Parental gender division of housework; Father involvement; ALSPAC