Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам британское научное издание Journal of Pediatric Nursing. Журнал имеет первый квартиль, издаётся в W.B. Saunders Ltd., его SJR за 2022 г. равен 0,566, импакт-фактор 2,4, печатный ISSN - 1532-8449, электронный - 0882-5963, предметная область Педиатрия (сестринское дело). Вот так выглядит обложка:
Редактором является Мэнди Джейн Фостер, контактные данные - mandie.foster@aut.ac.nz, mandie.foster@ecu.edu.au.
Это официальный журнал Общества педиатрических медсестер и Общества сестринского дела по детской эндокринологии (PENS), журнал педиатрического сестринского дела: сестринский уход за детьми и семьями (JPN) заинтересован в публикации научно обоснованной практики, улучшении качества, теории и исследовательских статей по различным темам от американских и международных авторов. JPN является официальным журналом Общества детских медсестер и Общества сестринского дела по детской эндокринологии. Содержание журнала охватывает период жизни от рождения до подросткового возраста. Материалы должны соответствовать потребностям в сестринском уходе за здоровыми и больными младенцами, детьми и подростками, удовлетворяя их биопсихосоциальные потребности. JPN также регулярно публикует следующие рубрики, для которых авторы могут представлять обзорные статьи: актуальные темы и технологии.
Адрес издания - https://www.sciencedirect.com/journal/journal-of-pediatric-nursing
Пример статьи, название - Association between eHealth literacy, diabetic behavior rating, and burden among caregivers of children with type 1 diabetes: Cross-sectional survey study. Заголовок (Abstract)
Objective
The purpose of this study was to clarify the relationship between eHealth literacy, diabetic behavior rating, and caregiving burden among caregivers of children with type 1 diabetes mellitus (T1DM).
Methods
A questionnaire-based cross-sectional study of 143 primary caregivers of T1DM was conducted. Electronic health literacy was quantified using the Chinese version of the eHealth Literacy Scale (eHEALS). Their diabetic management behavior rating and caregiving burden were measured by Diabetes Behavior Rating Scale-Parent Version (DBRS-P) and Zarit Burden Interview (ZBI), respectively. Pearson correlation analysis was used to estimate the relationship between the above variables.
Results
Only 54 (37.76%) caregivers qualified by eHEALS scale, with a total score of 30.07 ± 4.54 out of 40. A positive correlation between DRBS-P scores and the scores of eHEALS (Pearson correlation coefficient r = 0.226, P = 0.007) and a negative correlation between ZBI and eHEALS scores (r = −0.166, P = 0.047) were observed.
Conclusions
The eHealth literacy level of caregivers of children with T1DM in China remains to be improved. Caregivers with higher eHealth literacy had better diabetic management behaviors and less caregiving burden.
Implications to practice
This study suggests that hierarchical electronic health-based interventions should be designed according to the different levels of eHealth literacy of individuals, to enhance the ability of caregivers with different eHealth literacy levels to fully utilize eHealth resources to improve their daily disease management skills and reduce their burden when caring for T1DM children. In addition, improving eHealth literacy of caregivers for children with T1DM can be one of the important ways to enhance the effectiveness of electronic health-based programs designed for them.