Найти тему
СкопусБукинг

Бельгийский журнал в Скопус, четвертый квартиль (когнитивная неврология), Constructivist Foundations

Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам бельгийское научное издание Constructivist Foundations. Журнал имеет четвертый квартиль, издается в Vrije Universiteit Brussel, его SJR за 2022 г. равен 0,261, электронный ISSN - 1782-348X, предметные области - Когнитивная неврология, Образование, Общая категория, Искусственный интеллект, История и философия науки, Философия. Вот так выглядит обложка:

Редактором является Александр Риглер, контактные данные - ariegler.vub@ac.be.

Конструктивистские подходы поддерживают идею о том, что ментальные структуры, такие, как познание и восприятие, активно строятся человеческим разумом, а не приобретаются пассивно. Однако конструктивистские подходы различаются в зависимости от того, какое влияние они приписывают конструкциям. Многие предполагают дуалистическую взаимосвязь между реальностью и сконструированными элементами. Они утверждают, что сконструированные ментальные структуры постепенно адаптируются к структурам реального мира (например, Пиаже). С этой точки зрения восприятие - это получение информации, контролируемой ментальной структурой, которая строится на основе более ранних восприятий (например, Нейссера). Это приводит к утверждению, что ментальные структуры связаны с обучением сенсомоторным ситуациям (например, О'Риган). Другие стремятся избежать двойственной позиции. Либо они скептически отвергают то, что структуры реального мира можно сравнивать с ментальными, независимо от чувств, с помощью которых ментальные структуры были сконструированы в первую очередь (например, фон Глазерсфельд), либо они придерживаются феноменологической перспективы, которая рассматривает восприятие как группировку эмпирических комплексов (например, Мах). Все эти подходы подчеркивают примат когнитивной системы (например, Ллинас) и ее организационную замкнутость (например, фон Ферстер, Матурана). Следовательно, воспринимаемые паттерны и закономерности можно рассматривать как инварианты врожденных когнитивных операторов (например, Дитриха). Можно сказать, что конструктивистские подходы различаются также в отношении того, считаются ли конструкты рационально-лингвистическими (например, фон Глазерсфельд, Шмидт) или биологически-телесными (“энактивистские/воплощенные” теории, например, Варела).

Адрес издания - https://constructivist.info/

Пример статьи, название - Education and 4E Cognition: Some Challenges at the Crossroads of Learning and Bildung. Заголовок (ABSTRACT)

Context: References to education in the 21st century often follow popular framings of education focusing on “skilling” and self-regulated learning without reflecting education as a key concept in educational research. Inter- and transdisciplinary efforts at the seams of 4E cognition and educational research can offer mutual benefits and enhanced perspectives for conceptualizing and designing educational arrangements open to the future. Problem: Education and educational research are contested fields. Depending on disciplinary backgrounds and entanglements of educational research and policy, different operative fictions of, for example, optimization, emancipation, calculable output, or freedom of personality development play a role. I highlight some challenges and often neglected contexts at the crossroads of learning and education as Bildung. Method: I summarize some historical background regarding education, educationability (Bildsamkeit) and the relevance of educationalization formulas. Furthermore, I consider a number of issues related to learnification, literacification, datafication and the impact of the global education industry. A critical analysis shows that some challenges have been undervalued in the discourses at the crossroads of education and 4E cognition, so far. Results: As for the future of 4E cognition research, perspectives are not necessarily limited to quantitative measurement, calculability, formalization and computational models of cognition. Further clarification should include relations of measurable and non-measurable dimensions of education as well as humanist and post-humanist assumptions of learning subjects. Implications: Insights are beneficial for educational researchers and specialists from different disciplines who want to overcome reductionist or lopsided perspectives regarding the future of education. Constructivist content: 4E cognition considering extracranial processes is compatible with radical constructivism and relevant to educational research and pedagogical practice. However, considering the relevance of entanglements of micro-, meso - and macro-levels in education, the increasing impact of the global education industry and contemporary challenges of various critical ecologies, enhanced perspectives of constructivism that are informed by Siegfried J. Schmidt’s media-cultural constructivism and Kersten Reich’s interactive constructivism provide broader prospects for conceptualizing and designing education in the 21st century.

Key words: 4E cognition, constructivism, datafication, digital media ecologies, education, global education industry, learnification, literacification, medialization, mediatization