Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Мы начинаем обзор изданий в области Биологической психиатрии. Сегодня хотим представить вашему вниманию датское научное издание Bipolar Disorders. Журнал имеет первый квартиль, издаётся Blackwell Munksgaard, его SJR за 2022 г. равен 1,7, печатный ISSN - 1398-5647, электронный - 1399-5618, предметные области - Биологическая психиатрия, Психиатрия и ментальное здоровье. Вот так выглядит обложка:
Редактором является Гин Малхи, контактные данные - gin.malhi@sydney.edu.au, BDIedoffice@wiley.com, bdi@wiley.com.
Это международный журнал, который публикует все исследования, имеющие отношение к основным механизмам, клиническим аспектам или лечению биполярных расстройств и связанных с ними заболеваний. Он призван обеспечить единый международный канал для новых исследований в этой области и охватывает исследования в следующих областях:
- Биохимия;
- Физиология;
- Нейропсихофармакология;
- Нейроанатомия;
- Невропатология;
- Генетика;
- Визуализация головного мозга;
- Эпидемиология, феноменология, клинические аспекты и терапия биполярных расстройств.
Здесь также содержатся статьи, которые формируют разработку новых терапевтических стратегий для этих расстройств, а также материалы по темы шизоаффективных и депрессивных расстройств, поскольку они могут быть циклическими расстройствами с областями перекрытия с биполярными расстройствами. Рассматриваются заявки на публикацию в следующих областях:
- Перспективы, исследовательские статьи, корреспонденция;
- Клинический уголок и размышления.
В них есть несколько типов статей: приглашенные редакционные статьи, дебаты, обзорные статьи, оригинальные статьи, комментарии, письма в редакцию, клинические головоломки, клинические курьезы, клиническая помощь и размышления.
Адрес издания - https://onlinelibrary.wiley.com/journal/13995618
Пример статьи, название - Barriers to and facilitators of success for early and Mid-Career professionals focused on bipolar disorder: A global needs survey by the International Society for Bipolar Disorders. Заголовок (Abstract)
Introduction: The International Society for Bipolar Disorders created the Early Mid- Career Committee (EMCC) to support career development of the next generation of researchers and clinicians specializing in bipolar disorder (BD). To develop new infra-structure and initiatives, the EMCC completed a Needs Survey of the current limita-tions and gaps that restrict recruitment and retention of researchers and clinicians focused on BD.
Methods: The EMCC Needs Survey was developed through an iterative process, rely-ing on literature and content expertise of workgroup members. The survey included 8 domains: navigating transitional career stages, creating and fostering mentorship, research activities, raising academic profile, clinical-research balance, networking and collaboration, community engagement, work- life balance. The final survey was deployed from May to August 2022 and was available in English, Spanish, Portuguese, Italian, and Chinese.
Results: Three hundred participants across six continents completed the Needs Survey. Half of the participants self-identified as belonging to an underrepresented group in health- related sciences (i.e., from certain gender, racial, ethnic, cultural, or disadvantaged backgrounds including individuals with disabilities). Quantitative re-sults and qualitative content analysis revealed key barriers to pursuing a research ca-reer focused on BD with unique challenges specific to scientific writing and grant funding. Participants highlighted mentorship as a key facilitator of success in research and clinical work.
Conclusion: The results of the Needs Survey are a call to action to support early- and midcareer professionals pursuing a career in BD. Interventions required to address the identified barriers will take coordination, creativity, and resources to develop, im-plement, and encourage uptake but will have long- lasting benefits for research, clini-cal practice, and ultimately those affected by BD.
KEYWORDS: barriers, bipolar disorder, early career, facilitators, midcareer, needs assessment