Найти в Дзене
СкопусБукинг

Французский журнал в Скопус, четвертый квартиль (общественное здоровье), Education Therapeutique du Patient

Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам французское научное издание Education Therapeutique du Patient. Журнал имеет четвертый квартиль, издается в EDP Sciences, его SJR за 2022 г. равен 0,191, печатный ISSN - 2100-0808, электронный - 2100-0816, предметные области - Общественное здоровье, Образование. Вот так выглядит обложка:

Редактором является Жан-Франсуа д'Ивернуа, контактные данные - ivernois.etp@orange.fr.

-2

Данный международный рецензируемый журнал Европейского общества терапевтического образования пациентов (SETE) на французском и английском языках способствует развитию исследований и практик в области терапевтического образования пациентов: публикует оригинальные количественные и качественные исследования, помогает многопрофильным командам делиться оцененным опытом, методологии, инновации, стимулирующие критическое мышление и информированные дебаты по всем аспектам терапевтического обучения пациентов, продвигающие междисциплинарные подходы, включающие медицину. Это один из немногих международных журналов, специально посвященных образованию пациентов как междисциплинарной области. С момента своего основания десять лет назад ETP/ TPE зарекомендовал себя как уникальный научный журнал для франкоязычных стран в области образования пациентов. К публикации принимаются оригинальные научные статьи, обзоры литературы, методологические исследования, тематические отчеты и комментарии. Редакционная коллегия поощряет этичные методы публикации. Журнал публикует статьи, в которых сообщается об исследованиях, проведенных с соблюдением самых высоких стандартов медицинских и научных публикаций и академической честности. Редакторам, рецензентам и авторам предлагается проконсультироваться с Комитетом по этическим публикациям (COPE) по всем аспектам этической публикации.

Адрес издания - https://www.etp-journal.org/

Пример статьи, название - Dietary preparation for bariatric surgery via video conferencing during the COVID-19 health crisis and perspectives. Заголовок (Abstract)

Introduction: The health crisis linked to COVID-19 led to the containment of the general population in order to limit the spread of the virus. With the emergence of this new disease, it was necessary to mobilise in order to limit the transmission of the virus to our obese population, at risk of developing a severe form of COVID-19. To do this, we proposed to carry out our TPE workshops by videoconference to all patients included in the TPE “bariatric surgery” programme. Objectives: The aim of this study is to identify the benefits and drawbacks of this group distance TVE format, their efficiency in terms of learning and behavioural changes, and the different resources of the programme that facilitate their learning for the pre- and post-surgery course. Methods: This is a two-phase mixed-methods study. The first phase of the study consisted of an exploratory qualitative study using semi-directive interviews with 18 patients who had followed the distance TPE from March 2020 to May 2020, to explore their experiences of the different educational sessions. In a second phase, the exploratory study made it possible to draw up a questionnaire to gather the views of all the patients educated from March 2020 to May 2021. The analysis of the answers mobilised the theory of capabilities to identify the positive or negative conversion factors of the programme for the patients’ learning. Results: Of the 70 patients included, 43 responded to the questionnaire… This video conferencing TPE enabled the scheduling of surgical procedures to be maintained. Patients reported time savings due to the absence of travel. Patients with low digital literacy were able to access this programme. Participants stressed the importance of continuity of connection with caregivers. Patients reported self-care skills acquired through this distance learning and an average weight loss of 7 kg. Both positive and negative learning factors were identified. Discussion: The results of this study demonstrate the interest in developing e-TPE programmes for several reasons: the difficulties in bringing these patients to the hospital, the geographical inequalities in access to TPE, the absence of reimbursement for transport tickets and the lack of dedicated spaces available. It therefore seems important to train professionals and patients in the digital tool. Conclusion: This study of a population of obese patients who participated in a TVE programme by videoconference during a pandemic and a period of confinement shows the perceived quality of this distance education. In view of the different programmes transposed into distance format, it would be interesting to promote research crossing the experiences of patients and professionals to propose the best educational format to the health authorities.

Key words: obesity / Bariatric surgery / distance therapeutic education / COVID-19 / digital literacy