Найти тему
kuzra

Жития мучеников Евтропия, Клеоника и Василиска.

Жития мучеников Евтропия, Клеоника и Василиска

Свя­тые му­че­ни­ки Ев­тро­пий, Клео­ник и Ва­си­лиск по­стра­да­ли в го­ро­де Ама­сии Пон­тий­ской (Ма­лая Азия) око­ло 308 го­да.

Бра­тья Ев­тро­пий и Клео­ник и пле­мян­ник свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Ти­ро­на (па­мять 17 фев­ра­ля) Ва­си­лиск бы­ли дру­зья­ми. По­сле му­че­ни­че­ской кон­чи­ны свя­то­го Фе­о­до­ра они на­хо­ди­лись в за­клю­че­нии и сво­ей про­по­ве­дью при­ве­ли к хри­сти­ан­ской ве­ре мно­гих языч­ни­ков, быв­ших с ни­ми в тем­ни­це.

Ко­гда ис­тя­зав­ший свя­то­го Фе­о­до­ра Пуб­лий бес­слав­но по­гиб, по­ра­жен­ный Бо­жи­им гне­вом, пра­ви­те­лем Ама­сии Пон­тий­ской был на­зна­чен Ас­кли­пи­о­дот, не усту­пав­ший в же­сто­ко­сти сво­е­му пред­ше­ствен­ни­ку. Узнав, что дру­зья му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Ти­ро­на все еще на­хо­дят­ся в тем­ни­це, пра­ви­тель ве­лел при­ве­сти их к се­бе. Пе­ред но­вым пра­ви­те­лем свя­тые Ев­тро­пий, Клео­ник и Ва­си­лиск так же твер­до ис­по­ве­да­ли ве­ру во Хри­ста. Они бы­ли бес­по­щад­но из­би­ты, так что те­ла их пре­вра­ти­лись в сплош­ную ра­ну. Во вре­мя пы­ток свя­той Ев­тро­пий гром­ко мо­лил­ся Спа­си­те­лю: "Даждь, Гос­по­ди, нам тер­пе­ния со­вер­шен­но­го в ра­нах сих ра­ди вен­ца му­че­ни­че­ско­го, и при­и­ди на по­мощь к нам, яко­же к ра­бу Тво­е­му Фе­о­до­ру при­шел еси". В от­вет на моль­бу свя­то­го му­че­ни­кам явил­ся Сам Гос­подь с Ан­ге­ла­ми и с ни­ми свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Фе­о­дор Ти­рон, ска­зав­ший им: "Се на по­мощь ва­шу Спа­си­тель при­и­де, да из­вест­ны бу­де­те о веч­ной жиз­ни".

Во­и­ны и мно­гие из сто­яв­ших по­бли­зо­сти лю­дей так­же спо­до­би­лись ви­деть Спа­си­те­ля. Они ста­ли про­сить Ас­кли­пи­о­до­та пре­кра­тить пыт­ки. Уви­дев, что на­род вол­ну­ет­ся и го­тов уве­ро­вать в Ис­тин­но­го Бо­га, пра­ви­тель ве­лел уве­сти му­че­ни­ков. По­том пра­ви­тель при­гла­сил свя­то­го Ев­тро­пия к се­бе на обед и пред­ло­жил ему пуб­лич­но при­не­сти жерт­вы язы­че­ским бо­гам, а в ду­ше оста­вать­ся хри­сти­а­ни­ном.

Но Ев­тро­пий от­верг это пред­ло­же­ние. На сле­ду­ю­щий день му­че­ни­ков при­ве­ли в язы­че­ский храм, чтобы на­силь­но за­ста­вить их при­не­сти жерт­вы. То­гда Ев­тро­пий стал про­сить Спа­си­те­ля: "Гос­по­ди, бу­ди с на­ми, а все язы­че­ское бес­но­ва­ние ис­тре­би. Даждь, да на ме­сте сем хри­сти­ане Бес­кров­ные Жерт­вы при­не­сут Те­бе, Ис­тин­но­му Бо­гу". Толь­ко про­зву­ча­ло по­след­нее сло­во мо­лит­вы, как на­ча­лось зем­ле­тря­се­ние, ста­ли ру­шить­ся сте­ны хра­ма, а с ни­ми раз­би­лось и изо­бра­же­ние бо­ги­ни Ар­те­ми­ды. Все бро­си­лись из хра­ма, чтобы не по­гиб­нуть сре­ди раз­ва­лин. Сре­ди шу­ма зем­ле­тря­се­ния раз­дал­ся свы­ше глас: "Мо­лит­ва ва­ша услы­ша­на, и на этом ме­сте бу­дет дом для мо­лит­вы хри­сти­ан".

Ко­гда кон­чи­лось зем­ле­тря­се­ние, ед­ва опом­нив­ший­ся от стра­ха пра­ви­тель Ас­кли­пи­о­дот ве­лел врыть в зем­лю вы­со­кие де­ре­вян­ные ко­лья, при­вя­зать к ним му­че­ни­ков и по­ли­вать ки­пя­щей смо­лой. Свя­тые ста­ли мо­лить­ся Бо­гу, а Ев­тро­пий вос­клик­нул, об­ра­ща­ясь к му­чи­те­лям: "Да об­ра­тит Гос­подь де­ло ва­ше про­тив вас!" И смо­ла ста­ла об­те­кать те­ла му­че­ни­ков, как во­да мра­мор, и об­жи­гать му­чи­те­лей. Ви­дев­шие это при­шли в ужас, а пра­ви­тель в оже­сто­че­нии при­ка­зал рвать те­ла свя­тых же­лез­ны­ми крю­чья­ми и уязв­лять их ра­ны гор­чи­цей, сме­шан­ной с со­лью и ук­су­сом. Свя­тые и эти му­ки пе­ре­нес­ли с уди­ви­тель­ной твер­до­стью.

По­след­нюю ночь пе­ред каз­нью му­че­ни­ки про­ве­ли в мо­лит­ве, и сно­ва Гос­подь явил­ся им и укреп­лял их.

Утром 3 мар­та свя­тые Ев­тро­пий и Клео­ник бы­ли рас­пя­ты, а Ва­си­лиск остав­лен в за­то­че­нии.

22 мая в го­ро­де Ко­ма­нах каз­ни­ли свя­то­го Ва­си­лис­ка. Его обез­гла­ви­ли, а те­ло бро­си­ли в ре­ку. Од­на­ко хри­сти­ане на­шли его остан­ки и по­хо­ро­ни­ли их на вспа­хан­ном по­ле. Поз­же в Ко­ма­нах бы­ла воз­двиг­ну­та цер­ковь во имя свя­то­го Ва­си­лис­ка.

Канон святым мученикам Евтропию, Клеонику и Василиску.

Глас 1

Песнь 1

Ирмос: Твоя́ победи́тельная десни́ца/ боголе́пно в кре́пости просла́вися:/ та бо, Безсме́ртне,/ я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́,/ изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Припев:

Преми́рными блиста́ньми трисо́лнечныя зари́ озаря́еми, му́ченицы всехва́льнии,/ благоче́стно вас ны́не блажа́щия во светоно́снем ва́шем страда́нии просвети́те.

Припев:

Глаго́лы, я́ко стрела́ми, прему́дрии, пребеззако́нных сердца́ уязви́сте,/ те́мже претерпе́сте пожда́нно я́звы и ра́ны,/ испове́дающе Бо́жие свято́е И́мя.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Священносло́вии свяще́нными пред мучи́тельскими суди́щи пропове́давше, му́ченицы приснопа́мятнии,/ нас ра́ди пострада́ти Изво́лившаго, наноси́мыя тве́рдо му́ки претерпе́сте.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Яви́лася еси́ ши́рши Небе́с, нигде́же вмести́маго вопло́щши,/ Того́ у́бо моли́ вся́кия нас тесноты́ изба́вити/ и ве́чнаго, Де́во Ма́ти, муче́ния.

Песнь 3

Ирмос: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь/ и ми́лостивно в не вообра́жься,/ препоя́ши мя с высоты́ си́лою,/ е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й,/ одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Припев:

Ума́ чи́стыми прило́ги Боже́ственная зря́ще,/ му́жеским нра́вом, блаже́ннии, к му́кам устреми́стеся,/ вражде́бнаго безпло́тнаго страда́льца побежда́юще с те́лом;/ те́мже прославля́етеся.

Припев:

Уде́с отсече́ния за Христа́, му́дрии, претерпе́вше,/ крове́й Боже́ственными проли́тии зе́млю преподо́бно освяти́сте/ и на тре́бищныя де́моном приноси́мыя уста́висте, му́ченицы, кро́ви.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Положе́ни бы́сте, я́коже светоза́рнии, на высоте́ страда́ния,/ я́ко вои́стинну зве́зды, озаря́юще вселе́нную незаходи́мыми сия́ньми/ и тьму́ реша́ще ле́сти, святи́и;/ сего́ ра́ди ве́рно ублажа́етеся.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Во чре́ве прия́ла еси́ Христа́,/ чре́во истощи́вшаго а́дово вседе́йственным сове́том:/ Того́ моли́, Богора́дованная,/ от рабо́ты изба́вити грехо́вныя вся, ве́рно при́сно блажа́щия Тя.

Седален, глас 1

Тро́ицу Честну́ю тро́ица му́чеников пред мно́гими испове́да наро́ды/ и лико́м причто́шася безпло́тных, страда́вше./ Сих дне́сь восхва́лим ве́рою,/ пра́зднующе свяще́нную их па́мять и мироспаси́тельную.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Упова́ние христиа́н, Пресвята́я Де́во,/ Его́же родила́ еси́, Бо́га, па́че ума́ же и сло́ва,/ непреста́нно моли́ с Вы́шними си́лами/ пода́ти оставле́ние грехо́в на́ших всех/ и исправле́ние жития́ ве́рою и любо́вию при́сно Тя сла́вящим.

Песнь 4

Ирмос: Го́ру Тя, благода́тию Бо́жиею приосене́нную,/ прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма,/ из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му/ во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Припев:

Стоя́ху трие́ на три́знищи, пропове́дающе Еди́наго Трисо́лнечна Бо́га/ и ран разжже́ние кре́пко терпя́ще,/ столпы́ о́гненны Це́ркве яви́шася,/ благочести́вых о Христе́ предводя́щии.

Припев:

Поста́вльше но́зе на ка́мени ве́ры, не поколеба́стеся мно́гих искуше́ний кова́рствии,/ но яви́стеся непоколеби́ми, злочести́выя запина́юще, му́ченицы,/ и вся́чески охужда́юще благода́тию.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Я́ко честно́е ка́мение, на земли́ валя́ющеся,/ зда́ние лука́вное многобо́жия вои́стинну, прему́дрии, разори́сте,/ и себе́ са́мыя Бо́жия хра́мы созда́сте,/ и ко хра́му Небе́сному взя́стеся.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Яви́ся Твоя́ утро́ба Богоно́сная пала́та,/ в не́йже всех Ца́рь почи́, Христо́с,/ хра́мы содева́я, Ма́ти Чи́стая, и светоза́рная жили́ща благочести́выя/ непристу́пнаго Божества́.

Песнь 5

Ирмос: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́,/ и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́,/ сердца́ просвети́ све́том Твоего́ Богоразу́мия/ правосла́вно пою́щих Тя.

Припев:

Зако́н Боже́ственный соблюда́юще, добропобе́днии му́ченицы,/ беззако́нным му́жеским нра́вом противоста́сте/ и, уязвля́еми и растерза́еми телесы́, побе́ду ве́чную взя́сте.

Припев:

Восхва́лим Васили́ска и ве́рою почти́м Клеони́ка и Евтро́пия велему́дрыя,/ ве́рою пострада́вшия за Тро́ицу Всесвяту́ю/ и па́че со́лнца просия́вшия.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Чудеса́ соверша́юще в сла́ву Бо́га на́шего,/ привлеко́сте зря́щия к ве́ре Спа́сове, му́ченицы многострада́льнии,/ цве́ти кра́снии ра́йстии, церко́вная утвержде́ния.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Сия́нием от Тебе́ па́че ума́ возсия́вшаго озари́ на́ша мы́сли, Всенепоро́чная,/ и тьму́ ума́ли помысло́в душетле́нных,/ я́ко да пое́м Тя, Влады́чице.

Песнь 6

Ирмос: Обы́де нас после́дняя бе́здна,/ не́сть избавля́яй,/ вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния,/ спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́лее наш:/ Ты бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Припев:

Ра́дуется земля́ и Небе́сная,/ лику́ют челове́цы, ле́тний соверша́юще пра́здник,/ е́же за Христа́ страда́ния блаже́нная до́блественно претерпе́вших ума́ тве́рдостию.

Припев:

Почти́л еси́ до́брыми твои́ми нра́вы, Евтро́пие, Бо́га Преблага́го,/ победи́л еси́ хи́трости вра́жия./ Те́мже тя почита́ют вси челове́цы,/ тобо́ю прегреше́ний разреше́ние прия́ти наде́ющиися.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Исцеле́ний исто́чники излива́юще,/ зной отгна́сте неду́гов и скорбе́й, му́дрии,/ всем благоздра́вие посыла́юще,/ благоче́стно ва́шему покро́ву при́сно притека́ющим.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Увяди́вшая Твои́м прозябе́нием, Всенепоро́чная,/ дре́вле прозя́бшую преступле́нием зло́бу вра́жию,/ в души́ мое́й прозяба́ющия душетле́нныя и терно́вныя по́мыслы исто́ргни.

Песнь 7

Ирмос: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь,/ разсмотря́ем, ве́рнии:/ я́коже бо о́троки спасе́ три Превозноси́мый,/ мир обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л,/ хва́льный отце́в Бог и препросла́влен.

Припев:

Я́коже наслажде́ние Боже́ственное вменя́юще удо́в отсече́ние,/ зауше́ния, строга́ния и сме́рть ну́жную,/ му́ченицы веселя́щеся и Бо́гу усе́рдно пою́ще:/ хва́льных отце́в Бог и препросла́влен.

Припев:

По мно́гих томле́ниих телесе́/ крест претерпе́сте кре́пко в подо́бии Изба́вителя,/ сла́вне Евтро́пие, вели́кий Клеони́че,/ и блаже́нную кончи́ну получи́сте,/ хва́льнаго воспева́юще Бо́га и препросла́вленнаго.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Взира́ти вам предповелева́я к безсме́ртным воздая́нием,/ в темни́це яви́ся Христо́с,/ Его́же ви́девше, дерзнове́ния испо́лнистеся,/ взыва́юще, му́ченицы сла́внии:/ хва́льный отце́в Бог и препросла́влен.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Изба́ви ны, Пресвята́я Влады́чице, от язы́ческаго наше́ствия,/ сре́тения лука́ваго, вся́каго обстоя́ния/ и осужде́ния ве́чнаго, ве́рою зову́щия:/ хва́льный отце́в Бог и препросла́влен.

Песнь 8

Ирмос: В пещи́ о́троцы Изра́илевы,/ я́коже в горни́ле,/ добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Припев:

Просте́рт иму́ще ум,/ ко Еди́ному Влады́це простро́стеся, уязвля́еми, всехва́льнии, зе́льне/ и му́чими, вопию́ще:/ вся дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Припев:

Возвы́сившеся на кресте́, я́коже дре́вле Влады́ка,/ вели́каго сподо́бистеся благосла́вия, страда́льцы, вопию́ще и глаго́люще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Припев:

Си́лою Боже́ственною, всеблагосла́внии, укре́пльшеся, страстоте́рпцы,/ беззако́нных ополче́ния победи́ша кре́пко, пою́ще и глаго́люще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Троичен: Я́ко Еди́ницу естество́м, Тя пою́, Божество́ Всесвято́е,/ Треми́ же Ипоста́сьми несе́чно разделя́я, зову́, ра́дуяся:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Храм яви́лася еси́ Емману́ила и две́рь,/ Е́юже Еди́н вни́де и изы́де,/ я́коже Сам ве́сть, Чи́стая, спаса́я зову́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: О́браз чи́стаго Рождества́ Твоего́/ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная,/ и ны́не на нас напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь,/ да Тя, Богоро́дице,/ непреста́нно велича́ем.

Припев:

Да Иису́са приобря́щете, насу́щаго жития́ вся вмени́сте уме́ты,/ я́коже Па́вел Боже́ственный научи́;/ сего́ ра́ди до́бре пострада́вше, на Небесе́х обита́ете,/ венцено́сцы великоимени́тии.

Припев:

Яви́ся, я́коже столп треуго́льный, свяще́нных му́ченик Боже́ственное собра́ние,/ сте́ны лука́ваго безбо́жия низложи́ша благода́тию,/ и ны́не живу́т во гра́де Бо́га Жива́го, перворо́дных в ски́ниих.

Припев:

Вене́ц нетле́ния, святи́и, от Христа́ прие́мше,/ багряни́цу же омочи́вше от му́ченических ва́ших крове́й,/ предстоите́ Царю́ веко́в, осия́еми све́тлыми светоли́тии/ и всебога́тными раздая́нии.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Уже́ Бо́гу прибли́жившеся и со Безпло́тными собо́ры пра́зднующе,/ на земли́ вас при́сно блажа́щия и па́мять ва́шу пра́зднующия, му́ченицы,/ Небе́сную получи́ти све́тлость испроси́те.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Ужаса́ются А́нгельстии чи́ни от Твои́х ложе́сн Возсия́вшаго,/ Его́же о нас, Де́во Ма́ти, моли́,/ я́ко да стра́шныя вся изба́вит му́ки и тьмы́ кроме́шныя, пою́щия Тя.