Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам хорватское научное издание Transactions on Maritime Science. Журнал имеет четвертый квартиль, издается в Faculty of Maritime Studies, находится в открытом доступе, его SJR за 2021 г. равен 0,199, печатный ISSN - 1848-3305, электронный - 1848-3313, предметные области - Наука о воде и связанных технологиях, Судовое машиностроение, Инжиниринг, Законы, Транспортное сообщение, Автомобильная техника, Инженерная океанография. Вот так выглядит обложка:
Редактором является Игор Вуйович, контактные данные - ivujovic@pfst.hr.
Это научный журнал с международным рецензированием, в котором публикуются статьи в следующих областях:
- Морская инженерия;
- Навигация;
- Системы безопасности;
- Морская экология;
- Морское рыболовство;
- Гидрография;
- Морская автоматизация и электроника;
- Транспорт и виды транспорта;
- Морские информационные системы;
- Морское право;
- Управление морскими системами;
- Морские финансы;
- Передовые технологии;
- Мультимодальные перевозки;
- Психосоциальные и юридические аспекты долгосрочной работы на борту.
Журнал издается на английском языке как журнал с открытым доступом и как классический бумажный журнал (ограниченным тиражом). Цель ToMS состоит в представлении лучших морских исследований Юго-Восточной Европы, особенно Средиземноморья. Статьи проходят слепое рецензирование тремя рецензентами. С целью обеспечения международной перспективы по крайней мере один из рецензентов будет из-за рубежа. ToMS также поощряет научное сотрудничество со студентами и имеет раздел под названием "Студенческие тома". Эти документы также проходят строгую экспертную оценку. Кроме того, журнал публикует краткие обзоры важных статей, книг и семинаров в области морской науки.
Адрес издания - https://www.toms.com.hr/index.php/toms
Пример статьи, название - Method of Prompt Evasive Manuever Selection to Alter Ship's Course or Speed. Заголовок (ABSTRACT) - One of the most important challenges of modern shipping is the problem of improving the level of safety at sea and enhancing accident-free ship operation. World fleet accident rates have a direct impact on both the safety of human life at sea and on the environment. Ship collisions have a particular place in accident statistics. They are caused by increasing ship deadweight, growing speeds, dense traffic and the presence of navigational hazards, which, combined, considerably increase navigation complexity, especially in coastal and restricted waters. These factors contribute to emergencies, incidents and situations, which, in turn, are characterized by rapidly changing circumstances. The aforementioned features of the navigation process call for the development and application of modern methods of operation and flexible evaluation of the situation at hand, as well as for the development of new approaches to evasive maneuver selection, including computer and information technologies, to ensure the safety of navigation. Thus, the development of modern methods and ways of prompt selection of an appropriate evasive maneuver to alter a ship's course or speed, which is the subject of this paper, is an important research trend. The paper also proposes a method of prompt evasive maneuver selection to prevent collisions by altering the ship's course or reducing its speed by active and passive braking. Analytical expressions used to calculate the limits of unacceptable ship course and ship speed values, taking into account the braking mode, are presented. The author's recommended optimum evasive maneuver is presented, and a technique of prompt evasive maneuver selection aimed at altering a ship’s course or speed by active and passive braking is developed. Keywords: Safety of navigation, Collision avoidance, Evasive maneuver, Multiple unacceptable ship course and speed values