Найти тему
СкопусБукинг

Индийский журнал в Скопус, третий квартиль (архитектура), ISVS E-journal

Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам индийское научное издание ISVS E-journal. Журнал имеет третий квартиль, издается в Center for Environmental Planning and Technology University, его SJR за 2020 г. равен 0,121, электронный ISSN - 2738-2222, предметные области - Архитектура, История, Изобразительные искусства и театр, Консервация. Вот так выглядит обложка:

Редактором является Ранджих Даяратне, контактные данные - kdayaratne@uob.edu.bh, ranjithdayaratne@gmail.com.

-2

Это официальный журнал Международного общества изучения народных поселений, которое два раза в год организует Международный семинар по народным поселениям. Статьи, опубликованные в электронном журнале ISVS, проходят слепое рецензирование не менее чем двумя рецензентами перед публикацией. Многие из опубликованных статей были выбраны из тех, что были представлены на семинарах ISVS, и впоследствии были переработаны в соответствии со стандартами, ожидаемыми журналом. Тем не менее, прямые материалы принимаются и также публикуются. Статьи, опубликованные в электронном журнале, являются оригинальными и существенно отличаются от того, что было представлено на семинарах ISVS.

Адрес издания - http://isvshome.com/e-journal.html#

Пример статьи, название - Vernacular Nautical Architecture in Transition: A case study of traditional Sri Lankan fishing craft. Заголовок (Abstract) - This paper traces recent changes to the form of the oru, the archetypal Sri Lankan craft commonly (but erroneously) called “catamaran”. Of great antiquity, oru evolved from the need for a watercraft for use in inshore water, built of naturally occurring bio-resources. It is a wooden craft, fastened with coconut coir rope—a technology common to many Indian Ocean cultures. It comprises two elements: a dug-out hull connected to an outrigger float. Being non-rigid, it can cope with surf-induced torque and its round bottomed monoxylon hull can withstand abrasion due to frequent contact with sandy surfaces. A “skimming” craft with negligible displacement, it differs from doubleoutrigger craft of some other cultures rimming the Indian Ocean and may be linked to outrigger canoes of Oceania. But these related forms are not dealt with here as this is a study of transition. In Sri Lanka, the craft remained unchanged for millennia and began to manifest major changes in the latter 20th century: the use of iron nails, nylon cordage, outboard motors, Glass Reinforced Plastic hulls, and the resultant loss of the double-ended hull configuration. Reasons for change included deforestation, urbanization, cost of manufacture, loss of skills etc. Significantly, no change affected the dual-element form of the craft: a form which– technologically speaking – had been made redundant by the process of change. This paper, a first attempt to record these processes, poses a fundamental question: when, in the course of transition, does a vernacular form cease to be vernacular? The case study approach, using an example from vernacular Nautical Architecture would also help to extend the horizons of the vernacular beyond the built environment and settlements while remaining within the ambit of Architecture. This paper does not seek to answer these questions: rather, it is hoped, that the case study presented will lead to new thinking. Keywords: Fishing craft, Oru, nautical architecture, Sri Lanka