Фокус урока: письмо
Возраст: 13-14 лет
Уровень: начало Elementary
Учебник: English Plus 2
ШАГ 1. Warm-up ~ 7 mins
Дриллинг изученных слов из 2 юнита.
- Идем по wordlist. Сначала Уу просматривают список и ищут незнакомую лексику.
T: Look through the list. Find words that you don't remember
- Я читаю по одному слову, Уу повторяют хором. В любой момент я могу сказать Translate, ученики поворачиваются к партнеру и переводят последнее названное слово, стараясь сделать это быстрее партнера. Я пыталась вести счет (кто первый сказал, тому балл), но это гиблое дело, даже не пытайтесь.
T: I will read a word and you will repeat. I will read-read-read BUT i can stop and say 'Translate'. So you will look at your partner and translate. Traanslate all words? (no) What word do you need to translate? (last word)
ШАГ 2. Scaffolding (vocab) ~ 35 mins
На прошлом уроке мы читали текст - model text. Я выписала из него полезные фразы для эссе в формате «результаты опроса» . Дз было — перевести фразы на рус. на отдельном листочке (сразу перевод без оригинального предложения) и скинуть мне ДО урока, чтобы я их проверила. На этом этапе моя задача — накормить студентов нужной для эссе лексикой, которая им потом еще и на тесте пригодится, а также, обратить их внимание на то, что они вообще есть и именно их надо использовать в сочинении.
- Те же самые фразы из дз я выписала в табличку и разделила их на половинки. В первой колонке начало фразы, во второй конец. Вторую колонку я потом разрезала, хотя можно было просто порядок поменять. Первую оставила как есть. задача- найти вторую половинку предложения. ~12 mins
T writes a sentence on the board: I like apples, but I don't like bananas
T: This sentence has 2 halves. This is the first half of the sentnces (underline), this is the …(elicit 2nd half). You have the 1st halves of the sentences here (show them) and the 2nd halves here. Match them and make full sentences. Read the 1st sentence, Anya. Let's find the 2nd half of this sentences together.
You have 6 minutes. Work with your partner.
Open your books and check. (i check the meaning of some words/phrases)
why did i choose these phrases? (they are useful phrases)
~~~~~~~~~~~~
2. Меняемся домашками и переводим предложения с рус. обратно на англ. :) Потом обращаем внимание на то, как согласуются местоимения (ev.body, nobody) с глаголами. ~17 mins
T: Now open your hw (translated phrases) and give it to your partner. Close your books and translate these phrases into English. Work alone. You have 10 minutes. …Work in pairs and compare. Did you have any mistakes? Where?
Look at these sentences.
Everybody in the group is learning a second language: everybody — is it a lot of ppl or 1 person? a lot of ppl is or are? (are). Yes, but what's the verb here? (is learning). So for example 5 people is or are learning? (write on the board ' 5 people are learning') But if you say 'everybody'? is or are? (IS learning, highlight the verbs)
CCQs: Can you say '10 people speak English'? — yes. Can you say 'everybody speak English'? — no. Anya, correct it, please (everybody speaks)
(on the board) Nobody in the groups ____ English . What word can you put here? (speaks). Can you say 'speak'?- no.
Half of the people _____ websites. What's 'half of the people' in Russian? What word will you put in here? Can you say visits/reads/hates? — no/no/no
So:
Everybody/nobody +V s/es
Half of the people + V s/es
Copy it in your notebooks, please.
~~~~~~~~~~~~
3. В тексте-образце имеется 4 раздела: intro; learning and speaking; social media; other media
Рисуем на доске табличку, заполняем и рассортировываем фразы.
T: Ok, look at the text. What topics are there in the text? (elicit and write them in the table). Good, close your books, please. You will write the phrases in the correct category. Bananas you'll take these two (point at intro and learning/speaking) and Apples you'll take these 2. Go to the board. You have 3 minutes. … Check each other, is everything correct?
ШАГ 4. Scaffolding (content) ~ 20 mins
Теперь, чтобы написать эссе нужно продумать содержание. Учебник предлагает провести опрос в классе, записать результаты и написать сочинение. Это в идеале, но времени в обрез + я хочу, чтобы они использовали в сочинении связки типа however, but, because, that's why, точнее попробовали их использовать. А этому тоже надо научить. Поэтому поспрашиваем всего 2 вопроса, запишем результаты в таблицу и на их основе разберем союзы. А потом, уже дома, они опросят своих родных, КРАТКО запишут в таблицу результаты с помощью таргетных фраз и только потом «развернут» их с помощью союзов в более полные предложения.
T: Look at these questions, please. Read only 1 and 2. Are they clear? Stand up, find a partner and ask thise questions. BUT! Also, ask WHY?
Now, write the answer in the table. E.g. Everybody in our group is learning a second language because they study it at school (in the 2nd column). Nobody in the group writes comments in English (the 'social media' column).
Look at these words (however, but, that's why, so). Find synonyms. Translate 'that's why'.
Connects these sentnces using 'however': Everybody in our group is learning a second language because they study at school . Nobody in the group speaks more than 2 languages. → Everybody in our group is learning a second language because they study at school . However, nobody in the group speaks more than 2 languages.
Now change sth in the sentences and use 'so/that's why/but'. (brainstorm ideas together, give ss time to write them down). E.g. Everybody in our group studies at school so/that's why they're learning a second language. However, nobody in the group speaks more than 2 languages.
ШАГ 5. Homework ~ 5mins
T: Ask your family these questions. Write the results in the column ('point at ithe nfo' row) using the phrases. Then connect the sentences using these words (but, however etc).
На следующем уроке мы проверим, насколько логичные у студентов получились предложения. Потом проведем опрос в группе, поспрашиваем оставшиеся вопросы. Ответы кратко запишем в табличку. Обсудим критерии (communicative achievement, organisation, vocab, grammar). Напишем draft на основе таблицы. Обменяемся и проверим друг друга, сделаем выводы — где были ошибки, почему, на что надо обратить внимание. Итоговое сочинение на проверку они напишут уже дома.
ШАГ 6. Cool down ~ 5 mins
Спрашиваю, что мы сегодня сделали на уроке, что было интересно, что было сложно.