О каждении святых икон из книги святаго Епифания Кипрскаго, глава 39-я, вопрос 30-й некоего старца ко святому Флавиану патриарху: «Молю тя владыко отче святый, како подобает кадити святыи иконы в домех своих богобоязнивым християном, имущим любовь ко святым иконам?»
Ответ 30. «Всем благочестно живущим и законно, и Божию веру имущим достоит святыя образы в чистоте имети, от пороху и руды, отирати губою и водою, или убрусом белым и занавесам на время имети; и кадити подобает по вся дни аще ли ни, ино в неделю и в праздники Владычни, и святых нарочитых Богу угодивших апостол, или святитель, и преподобных. Первое изберет малый сосуд, скуделный, или медяный, или железный, на то устроен не яко кадило у священника, и не имети цепей и колца и креста, но токмо взяти рукою малый чрен имать. И егда станет кадити, не яко священник, и машет обонеду крестообразно и глаголет се что священник или диякон. Дух Святый найдет на тя, и сила Вышняго осенит тя. Но поклонится трижды и благословится, и начнет обносити кротко и тихо с благоговением кадя святыя образы и прекрещает лице свое с поклонением честно и благоразумно и з боязнию сердечною. И трижды кадит и глаголет; милостиве Господи приими от недостоинства моего малое сие приношение. И тако поставит пред образом Божиим сию малую кадильницу, и сотворит начало по обычаю и прощение. Аще ли невежди сущии, а кадят неискусно, машут крестообразно и раняют углие и пепел на помост, без страха Божия, и растопчут ногами, и сие страшно претит писание. Проклят всяк человек, кто творит дело Божие с небрежением. И того ради учит апостол Павел, со страхом и трепетом спасение свое содевайте, о кажение ведомо, что дело Божие; аминь»;
Каждение столь приятно Богу, что в Ветхом Завете Моисей каждением фимиама остановил гнев Божий на Израиля за непослушание (Чис. 16, 46-48; Прем. 18, 21).
Указания о каждении мирянами содержатся в творениях святых отцов, вероучительных и уставных книгах.
«А мирским людем в своих домех православне живуще по закону, неприсовокупився к жене своей: достоит им кадити самим святыя иконы, аще не будет ту священника, и не токмо самим мужем но и женам благочестивым, и чистым от мужа кадити, и детей своих сему учити, аще и вельми малы, понеже православных сия обычай суть» (От послания Фотия митрополита Московскаго в лето 6927).
«Подобает же и всякому брату имети иконостас. Аще ли невозможно есть кому святых икон стяжати, а один крест. и тако при нем пети уставленныя каноны в келии своей, и кадити иконостас по обычаю во время пении соборных. Аще ли кому невозможно есть, кадити по уставленных, а он по единою днем. Неподобает оставляти непокадив, кроме великия нужа. Или по прилучая и згожается некогда» (Из книги Нила Сорския пустыни).
«Правило иноку на всяк день. ниже: Кажение святым, 2-жды. или единою» (Из Псалтыри со воследованием, московския печ. в начале правил; также книга Канонник семидесятник, начало Правилу. лис. 5 об. и 6. и лист. 37).
«Подобает же всякому брату имети в келии своей иконостас. ащели невозможно есть кому святых икон стяжати, и он поне крест. и тако при сем пети уставленныи канон в келии своей. и кадити иконы святыя по обычаю во время пений соборных» (Из старописменнаго устава соловецкаго).
«Преподобному же Саватию поющу заутреню воскресную, изшедшу ему ис келии своея, в подобная время на покажение честнаго креста, иже вблиз келии его поставлен. и услышася ему глас и вопль того ради и возвратися в келию свою, и сказа подругу своему Герману» (Из минеи четии, от жития преподобнаго отца нашего Саватия соловецкаго).
«И ко исходу блаженныя си души сам кажение сотвори» (От жития преподобного Саватия соловецкогочюдотворца).
«Мирским мужам благочестно живущим кадить можно в домех своих и женам» (Книга «Старчество»древлеписьменная, лист 304).
«Вжещи свещи, и благоговейно покадити фимианом» (Книга «Сын Церковный». Чин како подобает самому себе причащати. лист 43 2-го счета).
«Мирским мужем и женам кадить во своих домех» (Кормчая древлеписьменная. гл. 94. лис. 220 об.).
«Всякому брату подобает кадити иконы, а кто этому нерадит в ересь мессалиян поткнулся» (Сборник «О последних мнисех». Лист 145).
Феодор Едесский кадил рукой, гроб и вся священная места. (Житие Феодора Едесскаго. Вып. I. Лицевое. Лист 21).
«Видевше же царица мати их царево злонравие и безчеловечие, приимши сама ароматы многоценныя, и покади святое тело дщерино, и царскою багряницею повивше, положи с сыном своим Гаведаем» (Пролог, сентября 29, в страдании святых мученик: Дады и Гаведдая и сестры Гаведдаевы Каздой).
«Блаженная Клеопатра взя тело мученика Уара, и принесе в свое село, положи в дедине гробе, и по вся дни кадяше окрест гроба» (Пролог, октября в 19 день).
«Святая же Миропия ревностию божественною подвигшися, нощию с своими служебницами пришедши, прият святое тело, (Исидора мученика) и честне покадивши, в нарочитом месте положи» (декабря во 2 день, от жития святыя мученицы Миропии).
Яко некая вдовица приемши от некотораго презвитера мучениковы мощи, и кадяше по вся дни, идеже сице пишет: «Прежив же призвитер той, (иже мучениковы мощи имеяше) неколико лет, егда приближися к скончанию своему, вручи святаго мученика мощи некоей вдове честной, житием святой, и старой леты, яже безценное то сокровище с радостию приемши соблюдаше у себе честно, такожде по вся дни кадило вжигающи, и кадящи, и исхождаше же и от мощей святых благоухание велие, и наполняше храмину ту» (Минея четия, июля в 3 день, в страдании мученика Иакинфа).
«Откры убо царь Лев Саврянин злочестивыи изъят оттуду с древяным ковчегом святыя Евфимии мощи чюдотворныя нетленныя, а в тех место в каменной гроб вложи некия кости согнившия, смрадныя, якоже нарочне на то приуготовав бяше. и паки дскою наложив отъиде, татьскии отнес с собою честныя оныя мощи, и положи я в некоей храмине внутрь полат царских; сестры же его такожде и дщери, оттай его прихождаху к святым мощем, и кадяху миры, и свещами просвещаху. честно почитающее, и любезно поклоняющееся. но вскоре уведав то злочестивыи царь, абие ковчег с мощьми взем, нощию въверже в море» (Минея чет., июля 11, о чюдеси святыя великомученицы Евфимии всехвалныя).
В Следованной Псалтыри описано келейное иноческое правило, в котором предписывается каждому монаху (не священнику) один или два раза в день кадить иконы. В Житии преподобномученика Епифания Соловецкого описывается, что святой кадил кресты, хотя не был священником. Протопоп Аввакум в своих письмах предписывает мирянам для очищения оскверненных сосудов кадить их и омывать святой водой, также и мощи убиенных за старую веру советует кадить.
Отношение к кадильнице, углям и ладану всегда было бережным и благоговейным. Так, после того, как на угли был положен ладан и совершалось каждение, эти угли запрещалось рассыпать, а если выпадал из кадильницы уголёк, то обратно его в кадильницу уже не клали, а закапывали в чистом месте или «полагали в горн». Попа, рассыпавшего кадилу, полагалось извергнуть из сана, а кто уголь из кадила растопчет по небрежению попа или пономаря, то такого человека «святии отцы проклятию предают».
#кацея #старая вера #староверы #старообрядчество #древлеправославие #поморцы #дпц #беспоповские