Найти тему

William Basinski "The Disintegration Loops" (2002-2003) - "Дроун" Музыка как Саундтрек Апокалипсиса, Нью-Йорк 9/11

Drone Music: https://ru.wikipedia.org/wiki/Дроун
https://en.wikipedia.org/wiki/Drone_music

Drone and the Apocalypse | Elisa Harkins
Drone and Apocalypse from Zer0 Books
Drone and Apocalypse

Из книги Джоанны Демерс / Joanna Demers "Drone and Apocalypse. An Exhibit Catalog for the End of the World" (2015):

"Drone music excels in creating and maintaining tension. It aestheticizes doom, opening a door onto once and future catastrophes, those that are imminent and those that, once believed to be imminent, are now detours in a past that turned out otherwise."

"Drone music is the sound of death."

Drone music’s paucity of activity or events such as cadences, solos, figuration, or expressive gestures shakes off conventional musical interpretation, yet also exists as a music of afterness, that which resounds after machines and chatter have died off. Drone music is a music for when the markers of time such as clocks, metronomes, alarms have stopped. It is an acoustic foundation from which other sounds emerged, and to which all sounds will eventually return. Just as apocalypse is an ending, drone music often taxes listeners’ sense of time and duration, as well as space and distance."

The Disintegration Loops, by William Basinski

Уильям Бачински (William Basinski) и его "Распадающиеся Лупы"/ "The Disintegration Loops", ставшие саундтреком событий в Нью-Йорке 9/11
https://ru.wikipedia.org/wiki/Басински,_Уильям

-2
-3
-4
"During the early 1980s, William Basinski laid down a large amount of synthesized fragments consisting of tonal, consonant melodies onto magnetic tape. When in 2001 Basinski began to archive this material onto digital media, the intervening years had so damaged the tape that the very act of replay scraped away the magnetized particles that encoded the sound. Time and the effort to save his music from time destroyed Basinski’s music. He promptly recognized the serendipity and released his findings as a reaction to the attacks of 11 September 2001. The Disintegration Loops is apocalyptic art, art that represents and aestheticizes the end of the world. This ambient work forces reconsideration of the old dilemma: why do we enjoy watching someone else’s suffering?

(...) Apocalyptic desire lurks somewhere between Schadenfreude and masochism. It is not simply the desire for someone else’s apocalypse, but scurries back and forth between imagined dooms of someone else and the self. (...) I do the same when I listen to Basinski’s The Disintegration Loops. The composite artwork, its photos and backstory, make it well nigh impossible either to ignore memories of the September 11th attacks, or to avoid viewing those events with melancholic pleasure. Its four album covers capture the Manhattan skyline at successive moments that show how smoke and debris overtake the city. But we see nothing from the street, of course; no planes, no people jumping from the towers, and the shots are taken from such a remove that it’s easy to be metaphorical and read the events of that day, as well as the image of those collapsed buildings, as symbols of the decay of the American empire. As if one could read trauma and disaster, could abstract private pain and loss, and make sense or art out of the anesthetized data."
Из Википедии: «Я оцифровывал старые ленты, которые записал в 1982 году и обнаружил замечательные широкие пасторальные пассажи, о которых давно позабыл. Красивые, пышные, кинематографичные, действительно американские пасторальные пейзажи открылись перед моими ушами и глазами.

С волнением я начал делать запись, примешивая к ним случайную мелодию с Voyetra. К моему удивлению, вскоре я увидел, что лента распадалась: частицы окиси железа превращались в пыль и падали в магнитофон, оставляя чистые промежутки на ленте и тишину вместо музыки в этих соответствующих промежутках. Я знал, что такое может произойти и искренне боялся этого случая, так как срок годности большей части моих старых записей действительно подходил к концу. Тем не менее, я наблюдал это впервые. Музыка умирала. Я записывал смерть этой величественной мелодии. Это было очень волнующим для меня, и мистическим тоже. Моя юность, мой потерянный рай, американский пасторальный пейзаж, вся умирало мягко, изящно, красиво. Жизнь и смерть записывались вместе: смерть, как часть жизни: космическое изменение, преобразование.

11 сентября, возможно, вы были здесь и видели это своими собственными глазами. Испытали ужас и чувствовали удушливый дым, слышали сирены, никаких телевидения или телефона, F-16 рассекали воздух на пределе слышимости. Видели лица людей в метро, глубокую тоску в их глазах, сжатые губы… вы должны были это видеть, чтобы понять величину того, что мы чувствовали. Затем мы сидели на крыше весь день и всю ночь, смотрели на горящий Нью-Йорк и слушали душераздирающие The Disintegration Loops. Казалось, что это музыка из кинофильма о конце света, это был самый большой кинопоказ на земле».

Интервью с Бачински: "William Basinski Interview: Bubbles of Eternity" 2013
https://www.youtube.com/watch?v=-Pau48X5TlU

-5
-6
-7

Альбом на Рутрекере:

(Minimal, Ambient, Abstract) [CD] William Basinski - The Disintegration Loops (5 CD Boxset, Remastered, bonus material) - 2013, FLAC (tracks+.cue), lossless

(Ambient) William Basinski - The Disintegration Loops - 2002-2003, MP3, 320 kbps

(Ambient, Minimal) William Basinski - 6 штук - 2001-2004, 2006, 2007, FLAC (tracks+.cue), lossless