Если вам предстоит деловая переписка, а вы переживаете, что ваш английский недостаточно хорош, не волнуйтесь. Основная отличительная черта современного официального письма - стандартизация, то есть использование уже готовых, утвердившихся формул (форм, словосочетаний, оборотов, конструкций и т.д.). Если в художественной речи нас учили избегать штампов, то для делового письма они, наоборот, обязательны!
Наши шпаргалки для деловой переписки содержат самые необходимые клише, чтобы, даже если вы сделаете какие-то грамматические ошибки, произвести благоприятное впечатление на бизнес-партнера.
Первая шпаргалка про то, как подтвердить получение письма, поблагодарить за него, а также перейти к основной теме и, возможно, сразу попросить о чём-то адресата.
- We are pleased to receive your letter dated 3 May asking for ...
- In reply to your letter I have pleasure in informing you ...
- With reference to your letter of 3rd May ...
- I am writing with regard to ... /I am writing concerning…
- I'm writing to confirm/apply for/enquire about ...
- This is to inform you ...
- I would like to thank/complain/comment on ...
- According to your request .../ As requested by you ...
- We would be grateful if you could ...
- Would it be possible to ...
- We kindly ask you ...
- Could you possibly send us/meet me ...
Наиболее распространённые темы делового письма - это запросы, заказы и их выполнение. Тут тоже не стоит "изобретать велосипед", а стоит воспользоваться готовыми шаблонами.
- During a recent visit to the ... (exhibition, fair, etc.) I saw a sample of your ... (type of goods). I think this type would be suitable for me.
- We are dealers in ... (type of goods) and believe there is a promising market in our area for moderately priced goods of this kind.
- We have learned from ... (source of information) that you are producing ... (type of goods). There is a steady demand here for ... (type of goods), and although sales are not particularly high, good prices are obtained.
- Several of my customers have recently expressed an interest in your ... (type of goods).
- If quality and price are satisfactory, there are prospects of good sales here.
- Please state your terms of payment and discounts allowed on large orders.
- We were very pleased to receive your order of 18 June for ... (type of goods).
- All the items are in stock and will be delivered to you within 1 week/2 weeks/a month.
- We regret to inform you that the goods you are interested in are out of stock at present.
- When you examine our samples, I feel confident you will agree that the goods are excellent in quality and very reasonably priced.
- On regular purchases of quantities of not less than ... (number of items), we would allow a trade discount of ... (5%/10%).
- If you place an order not later than the end of this month, we guarantee delivery within 7 (10/14 ...) days of receipt.
- We apologize for the delay and trust it will not cause you serious inconvenience.
- Please accept our apologies for the delay.
Надеемся, наши шпаргалки будут вам полезны для ведения деловой переписки.
А если вы хотите не только уметь пользоваться шпаргалками, но и улучшить навыки общения с иностранными партнёрами или работодателями, преодолеть разницу в менталитете и повысить личную эффективность, приходите на мастер-классы по деловому английскому с Ольгой Калининой. Высокий уровень языковой подготовки, знание бизнес-этики и этикета, психологический тренинг и знакомство с основами межкультурной коммуникации – залог успешной карьеры и профессионального роста.
Если вас заинтересовали наши материалы, не забудьте подписаться на наш канал, поставить лайк или поделиться собственным опытом в комментариях.