Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам американское научное издание Advances in Life Course Research. Журнал имеет первый квартиль, издается в Elsevier, его SJR за 2018 г. равен 0,876, пятилетний импакт-фактор - 1,886, печатный ISSN - 1040-2608, предметная область - Изучение жизненных циклов. Здесь два редактора - Лаура Бернарди, контактные данные - Laura.Bernardi@unil.ch
и Юхо Харкёнен - Juho.Harkonen@eui.eu
Это обложка журнала:
Издание публикует статьи, посвященные различным аспектам жизненного цикла человека. Рассматривая исследования жизненного цикла как междисциплинарную область исследований, журнал приглашает авторов к публикации, особо приветствуются материалы по антропологии, биосоциальной науки, демографии, эпидемиологии, статистики, геронтологии, экономики, менеджмента и организационных наук, политических исследований, психологии, методологии исследований и социологии. Приветствуются оригинальные эмпирические анализы, теоретические исследования, методологические исследования и обзоры, которые доступны в понимании широкому кругу читателей. Статьи могут быть посвящены конкретным событиям, а также целым сегментам жизненного цикла, включая детерминанты, социальные отношения и политические последствия, без ограничений во времени и пространстве.
Пример статьи, название - Life course research with panel data: An analysis of the reproduction of social inequality. Заголовок (Abstract) - Panel data are increasingly used in life course research. However, such data would be under-analyzed if only classical methods of life course research (i.e., event-history analysis and sequence analysis) would be used for analyzing them. Methods developed for the analysis of panel data have been shown to be valuable to life course research as well. In this article we emphasize that growth curve modeling and fixed effects regression in particular can supplement the life course research toolbox.
In order to demonstrate this, we provide an illustrative panel data analysis using data from the German Socio-Economic Panel from the years 1984–2014 in combination with a classical sociological research question on the reproduction of social inequality. Reinterpreted within the life course framework, we ask: Is there a well-being differential over the life course between people from different social origins? If yes, what is the mediating role of unemployment?
Results show that higher social origin indeed relates to higher well-being, and that the well-being differential increases with age. Further, unemployment plays no significant role in mediating origin-specific effects of age on well-being.
Keywords: Panel dataGrowth curve analysesFixed effects modelsLife course