На рождественских службах читаются паримии – пророческие и прообразовательные тексты из Ветхого Завета, но пророчеств о Рождестве Христовом в Ветхом Завете намного больше. Их чтение по-славянски с небольшим комментарием на основе святоотеческих толкований может послужить хорошей подготовкой к Празднику. Оно также поможет и в восприятии паримий, полное разъяснение которых, впрочем, отдельная задача.
I
Книга Бытия 3:14-15.
- И рече́ Госпо́дь Бо́гъ змі́ю: я́ко сотвори́лъ еси́ сiе́, про́клятъ ты́ от {па́че} всѣ́хъ ското́въ и от всѣ́хъ звѣре́й земны́хъ: на пе́рсехъ твои́хъ и чре́вѣ ходи́ти бу́деши, и зе́млю снѣ́си вся́ дни́ живота́ твоего́:
- и вражду́ положу́ между́ тобо́ю и между́ жено́ю, и между́ сѣ́менемъ твои́мъ и между́ сѣ́менемъ тоя́: то́й твою́ блюсти́ бу́детъ {Евр.: сотре́тъ} главу́, и ты́ блюсти́ бу́деши его́ пя́ту.
Бог проклинает диавола в образе змия, полагая вражду между ним и «семенем жены», которым называется Христос, как рождённый от Жены (Гал 4:4), без участия мужа и восприятия первородного греха. Хотя слово «семя» среднего рода, к нему прилагается местоимение мужского рода «Той», так как речь идёт не о всём потомстве, но об одном Человеке. Он будет «блюсти главу» змия (по другому чтению – «сотрёт» её), то есть не даст «князю мира сего» стать во главе человечества, змий же будет «блюсти Его пяту», то есть жалить оступающихся и идущих вспять от учения Господня.
Книга Бытия 4:25-26
- Позна́ же Ада́мъ Е́ву жену́ свою́: и заче́нши роди́ сы́на, и именова́ и́мя ему́ Си́ѳъ, глаго́лющи: воскреси́ бо ми́ Бо́гъ сѣ́мя друго́е, вмѣ́сто А́веля, его́же уби́ Ка́инъ.
- И Си́ѳу бы́сть сы́нъ: именова́ же и́мя ему́ Ено́съ: се́й упова́ призыва́ти и́мя Го́спода Бо́га.
После убийства Авеля Каин больше не вменялся в сыновьях, и продолжателем рода Адама стал Сиф, имя которого означает «восстановление» или «воскресение». Сиф же назвал своего сына именем Енос («Человек»). С Еноса берёт начало молитва – призывание имени Господа; по другому чтению, он «уповал называться во имя Господне», то есть надеялся вернуть человечеству право считать Господа своим Отцом. Оттого и потомки этого праведного рода были наречены «сынами Божьими» (Быт 6:2). Всё это служило прообразом рождения единородного Сына Божия от семени Жены.
Книга Бытия 22:15-18
- И воззва́ а́нгелъ Госпо́день Авраа́ма втори́цею съ небесе́,
- глаго́ля: Мно́ю самѣ́мъ кля́хся, глаго́летъ Госпо́дь, его́же ра́ди сотвори́лъ еси́ глаго́лъ се́й и не пощадѣ́лъ еси́ сы́на твоего́ возлю́бленнаго мене́ ра́ди:
- вои́стинну благословя́ благословлю́ тя, и умножа́я умно́жу сѣ́мя твое́, я́ко звѣ́зды небе́сныя, и я́ко песо́къ вскра́й мо́ря: и наслѣ́дитъ сѣ́мя твое́ гра́ды супоста́товъ,
- и благословя́тся о сѣ́мени твое́мъ вси́ язы́цы земні́и, зане́же послу́шалъ еси́ гла́са Моего́.
За готовность пожертвовать возлюбленным Исааком, своим единственным сыном, Господь утвердил до конца обетование Аврааму – благословить его, умножить потомство его и благословить в его потомстве все народы земли, что действительно совершилось во Христе, Который «послушлив был даже до смерти, смерти же крестныя» (Флп 2:8).
II
Книга Чисел 24:5-9
- ко́ль добри́ до́ми твои́, Иа́кове, и ку́щы твоя́, Изра́илю:
- я́ко дубра́вы осѣня́ющыя и я́ко са́дiе при рѣка́хъ, и я́ко ку́щы, я́же водрузи́ Госпо́дь, и я́ко ке́дри при вода́хъ:
- изы́детъ человѣ́къ от сѣ́мене его́, и облада́етъ язы́ки мно́гими: и возвы́сится па́че го́га ца́рство его́, и возрасте́тъ ца́рство его́:
- Бо́гъ изведе́ его́ изъ Еги́пта, я́коже сла́ва единоро́га ему́: поя́стъ язы́ки вра́гъ свои́хъ и то́лщы и́хъ изможди́тъ, и стрѣла́ми свои́ми устрѣли́тъ врага́:
- возле́гъ почи́ я́ко ле́въ и я́ко ски́менъ: кто́ возбу́дитъ его́? благословя́щiи тя́ благослове́ни, и проклина́ющiи тя́ про́кляти.
Это пророчество Валаама, которого моавитский царь Валак просил проклясть Израиль, но тот по воле Божией вместо проклятия изрёк благословение и предсказал, что один из потомков Иакова будет обладать многими народами. Царство этого Человека возвысится над Гогом – апокалиптическим предводителем народов, «обитающих на четырех углах земли» (Откр 20:7; Иез 38-39). Валаам провидел, что Иисус Христос выйдет из Египта (Мф 2:13-23) и овладеет народами, ранее принадлежавшими Его врагам – демонам. Измождение «толщи их» указывает на богоугодный (то есть сопряжённый с милостыней) пост, приходящий на смену невоздержанию.
Книга Чисел 24:17-18
- покажу́ ему́, и не ны́нѣ: ублажа́ю, и не приближа́ется: возсiя́етъ звѣзда́ от Иа́кова, и воста́нетъ человѣ́къ от Изра́иля и погуби́тъ кня́зи Моави́тскiя, и плѣни́тъ вся́ сы́ны Си́ѳовы:
- и бу́детъ Едо́мъ наслѣ́дiе, и бу́детъ наслѣ́дiе Иса́въ вра́гъ его́, и Изра́иль сотвори́ крѣ́пость:
Другая часть валаамова пророчества, где Христос называется опять «Человеком», а также содержится указание на явление звезды, возвещающей о Его рождении. Он погубит князей Моава, то есть соблазна (так как моавитянки соблазняли евреев на блуд, вводя их через то в идолопоклонство – Чис 25:1-3), а всех сыновей Сифа, то есть всех людей (так как всё человечество происходит от Сифа через Ноя), имеющих воскреснуть «в живот вечный» (Мф 25:46), пленит Своим учением. Имя потомков Исава – Едом тоже указывает на всё человечество, поскольку это имя пишется на еврейском так же, как и Адам. Едомитяне были язычниками и врагами Израиля, но Христос «разрушил стоявшую посреди преграду, упразднив вражду Плотию Своею, а закон заповедей учением, дабы из двух создать в Себе Самом одного нового человека, устрояя мир, и в одном теле примирить обоих с Богом посредством креста, убив вражду на нем» (Еф 2:14-16).
III
Псалтирь 2:7-9
- Госпо́дь рече́ ко мнѣ́: Сы́нъ мо́й еси́ ты́, а́зъ дне́сь роди́хъ тя́:
- проси́ от мене́, и да́мъ ти́ язы́ки достоя́нiе твое́, и одержа́нiе твое́ концы́ земли́:
- упасе́ши я́ жезло́мъ желѣ́знымъ, я́ко сосу́ды скуде́льничи сокруши́ши я́.
В этом псалме рождение Сына Божия сопрягается с Его пришествием в мир. Жезл, которым Он сокрушает народы как сосуды горшечника – это жезл покаяния: им Он пасёт верных, сокрушая сердца. И только после конца истории Он будет пасти нераскаянных жезлом вечного осуждения.
Псалтирь 71:1-6
- Бо́же, су́дъ тво́й царе́ви да́ждь, и пра́вду твою́ сы́ну царе́ву:
- суди́ти лю́демъ твои́мъ въ пра́вдѣ и ни́щымъ твои́мъ въ судѣ́.
- Да воспрiи́мутъ го́ры ми́ръ лю́демъ и хо́лми пра́вду.
- Су́дитъ ни́щымъ людски́мъ, и спасе́тъ сы́ны убо́гихъ, и смири́тъ клеветника́.
- И пребу́детъ съ со́лнцемъ, и пре́жде луны́ ро́да родо́въ.
- Сни́детъ я́ко до́ждь на руно́, и я́ко ка́пля ка́плющая на зе́млю.
Это псалом о Соломоне, который, однако, не осуществил написанного в нём до конца, не смирил клеветника (слово «клеветник» означает «диавол»), но, как славный царь и праведный судья, смог стать лишь прообразом Судии живых и мёртвых. Слова псалма таинственно указывают на Сына Божия как Сущего прежде всех времён («прежде луны рода родов»), а также на Его рождение от Девы, подобно дождю, оросившему руно.
Псалтирь 86:5
Ма́ти Сiо́нъ рече́тъ: человѣ́къ и человѣ́къ роди́ся въ не́мъ, и то́й основа́ и́ вы́шнiй.
Сион, то есть избранный Богом народ, стал по плоти Матерью Его Сына – Слова, когда Мария произнесла: «Се, Раба Господня; буди Мне по глаголу твоему» (Лк 1:38). И Человек, родившийся от Неё, есть Сам основавший Её – Всевышний Бог.
Псалтирь 109:3-4
- Съ тобо́ю нача́ло въ де́нь си́лы твоея́, во свѣ́тлостехъ святы́хъ твои́хъ: изъ чре́ва пре́жде денни́цы роди́хъ тя́.
- Кля́тся Госпо́дь и не раска́ется: ты́ иере́й во вѣ́къ по чи́ну Мелхиседе́кову.
Отец родил Сына «из чрева», то есть из недр Своих (из сущности) прежде утренней зари – не только прежде времени, на течение которого указывают небесные светила, но и прежде света знания сотворённых умов – родил Его в таинственном молчании, для них недоведомом (1 Пет 1:12). Прообразует Его упомянутый в книге Бытия Мелхиседек, которому Авраам, как священнику, дал десятину (Быт 14:18-20). Этот Мелхиседек, по апостолу (Евр 7:3), вводится в библейское повествование так, что мы не знаем ни рода его, ни происхождения, знаем только то, что он был царём и священником, и что священство его старше левитского.
IV
Притчи Соломона 8:22-25
- Госпо́дь созда́ мя {Евр.: стяжа́ мя.} нача́ло путі́й свои́хъ въ дѣла́ своя́,
- пре́жде вѣ́къ основа́ мя, въ нача́лѣ, пре́жде не́же зе́млю сотвори́ти,
- и пре́жде не́же бе́здны содѣ́лати, пре́жде не́же произы́ти исто́чникомъ во́дъ,
- пре́жде не́же гора́мъ водрузи́тися, пре́жде же всѣ́хъ холмо́въ ражда́етъ мя́.
Премудрость – Слово Божие – говорит о Себе, что Господь сделал Его началом путей Своих – всего, что Бог решил сотворить. Но ещё прежде творения первозданного вещества («бездн») и любых неровностей на глади бытия («холмов»), Он вечно рождает Его. Рождество Христа по плоти, «в Немже суть, – по апостолу, – вся сокровища премудрости и разума сокровенна» (Кол 2:3), является вершиной Божественного замысла о мире: «яко в Том живет всяко исполнение Божества телесне» (Кол 2:9). Это и есть «премудрость Божия, в тайне сокровенная, юже предустави Бог прежде век в славу нашу, юже никтоже от князей века сего разуме: аще бо быша разумели, не быша Господа славы распяли» (1 Кор 2:7-8).
Притчи Соломона 30:4
Кто́ взы́де на не́бо и сни́де? кто́ собра́ вѣ́тры въ нѣ́дра? кто́ возврати́ во́ду въ ри́зу? кто́ обдержа́ вся́ концы́ земли́? ко́е и́мя его́? или́ ко́е и́мя сы́ну его́, да разумѣ́еши?
Священнописатель призывает к уразумению Бога, содержащего всё творение, и Сына Его, Который взошёл для нас на небо, для чего перед этим сошёл к нам с неба, чтобы возвести нас к уразумению Себя и Отца.
V
Книга Екклесиаста 4:13-14
- Бла́гъ о́трокъ ни́щь и му́дръ, па́че ста́ра царя́ и безу́мна, и́же не разумѣ́ внима́ти еще́:
- я́ко изъ до́му ю́зниковъ изы́детъ ца́рствовати, поне́же и въ ца́рствѣ свое́мъ роди́ся ни́щь.
Старым и безумным был царь Ирод, не внимавший Божественным глаголам, а отроком нищим и мудрым – Иисус Христос. Как законный наследник «от семене Давидова по плоти» (Рим 1:3), Он «во своя прииде, и свои Его не прияша» (Ин 1:11); но из «дома узников», то есть из гроба, Он вышел царствовать над святыми.
VI
Книга пророка Исаии 7:14
Сего́ ра́ди да́стъ Госпо́дь са́мъ ва́мъ зна́менiе: се́, Дѣ́ва во чре́вѣ зачне́тъ и роди́тъ Сы́на, и нарече́ши и́мя ему́ Емману́илъ:
Это пророчество читается в паримии Навечерия Рождества, на шестом часе. Царь Ахаз из дома Давида не захотел просить знамения от Бога через пророка Исаию, чтобы понять замысел Бога об Израиле. Тогда Исаия сказал, что Господь Сам даст знамение дому Давидову – от Девы из этого дома родится Младенец, Которого назовут Еммануил, что по-еврейски означает «с нами Бог». Он отринет лукавое прежде чем войдёт в разум по человеческому возрасту: эти слова означают, что на Нём не будет первородного греха. Земля же Израиля перестанет быть обладаема двумя царями, то есть Иродом и римским кесарем, так как явится единственный законный Царь.
Книга пророка Исаии 9:6-7
- Я́ко отроча́ роди́ся на́мъ, Сы́нъ, и даде́ся на́мъ, его́же нача́лство бы́сть на ра́мѣ его́: и нарица́ется и́мя его́: вели́ка совѣ́та а́нгелъ, чу́денъ, совѣ́тникъ, Бо́гъ крѣ́пкiй, властели́нъ, кня́зь ми́ра, Оте́цъ бу́дущаго вѣ́ка: приведу́ бо ми́ръ на кня́зи, ми́ръ и здра́вiе ему́.
- И ве́лiе нача́лство его́, и ми́ра его́ нѣ́сть предѣ́ла на престо́лѣ Дави́довѣ и на ца́рствѣ его́, испра́вити е́ и заступи́ти его́ въ судѣ́ и пра́вдѣ, отны́нѣ и до вѣ́ка: ре́вность Го́спода Савао́ѳа сотвори́тъ сiя́.
Пророчество Исаии о Младенце продолжается. Слова «Егоже начальство бысть на раме (спине) Его» ясно изображают несение Креста. Имена Отрочати (маленького Отрока): Ангел (или Вестник) великого совета – предвечного совета Святой Троицы; Чудный (Быт 32:29; Суд 13:18); Советник – Премудрость Отца; Бог Крепкий, и другие перечисленные. В имени Князь Мира слово «мир» означает не «мир сей», но мирный дух, мир с Богом. Через дивное Отроча князья земли будут умиротворены; мир и здравие принадлежат Ему одному.
Книга пророка Исаии 11:1-12
- И изы́детъ же́злъ изъ ко́рене Иессе́ова, и цвѣ́тъ от ко́рене его́ взы́детъ:
- и почі́етъ на не́мъ Ду́хъ Бо́жiй, Ду́хъ прему́дрости и ра́зума, Ду́хъ совѣ́та и крѣ́пости, Ду́хъ вѣ́дѣнiя и благоче́стiя:
- испо́лнитъ его́ Ду́хъ стра́ха Бо́жiя: не по сла́вѣ суди́ти и́мать, ниже́ по глаго́ланiю обличи́тъ,
- но су́дитъ пра́вдою смире́нному су́дъ и обличи́тъ пра́востiю смире́нныя земли́, и порази́тъ зе́млю сло́вомъ у́стъ свои́хъ и Ду́хомъ усте́нъ убiе́тъ нечести́ваго:
- и бу́детъ препоя́санъ пра́вдою о чре́слѣхъ свои́хъ и и́стиною обви́тъ по ре́брамъ свои́мъ:
- и пасти́ся бу́дутъ вку́пѣ во́лкъ со а́гнцемъ, и ры́сь почі́етъ со ко́злищемъ, и теле́цъ и юне́цъ и ле́въ вку́пѣ пасти́ся бу́дутъ, и отроча́ ма́ло поведе́тъ я́:
- и во́лъ и медвѣ́дь вку́пѣ пасти́ся бу́дутъ, и вку́пѣ дѣ́ти и́хъ бу́дутъ, и ле́въ а́ки во́лъ я́сти бу́детъ пле́вы:
- и отроча́ мла́до на пеще́ры а́спидовъ и на ло́же исча́дiй а́спидскихъ ру́ку возложи́тъ:
- и не сотворя́тъ зла́, ни возмо́гутъ погуби́ти ни кого́же на горѣ́ святѣ́й мое́й: я́ко напо́лнися вся́ земля́ вѣ́дѣнiя Госпо́дня, а́ки вода́ мно́га покры́ мо́ре.
- И бу́детъ въ де́нь о́ный ко́рень Иессе́овъ, и востая́й владѣ́ти язы́ки, на того́ язы́цы упова́ти бу́дутъ: и бу́детъ поко́й его́ че́сть.
- И бу́детъ въ де́нь о́ный, приложи́тъ Госпо́дь показа́ти ру́ку свою́, е́же возревнова́ти по оста́нку про́чему люді́й, и́же а́ще оста́нетъ от Ассири́овъ и от Еги́пта, и Вавило́на и от еѳiо́пiи, и от Елами́товъ и от восто́ковъ со́лнца, и от Араві́и и от острово́въ морски́хъ.
- И воздви́гнетъ зна́менiе въ язы́ки, и собере́тъ поги́бшыя Изра́илевы, и расточе́нныя Иу́дины собере́тъ от четы́рехъ кри́лъ земли́.
Иессей был отцом Давида, поэтому жезл из корня Иессея – Дева из дома Давида, от Которой родится цвет – Христос. На Нём почиет Дух Божий, исполненный всех добродетелей. Он – Праведный Судия. В Его Царствии прекратится вражда животных, которой символически отображается вражда людей. Он – Отроча Младо, возложившее руку на гнездо змеи. Он будет владеть народами, уповающими на Него, и самый покой Его – то есть гроб Господень – будет в чести. Спасаемый остаток из всех народов тогда станет новым Израилем.
Книга пророка Исаии 42:1-4
- Иа́ковъ о́трокъ мо́й, воспрiиму́ и́: Изра́иль избра́нный мо́й, прiя́тъ его́ душа́ моя́, да́хъ Ду́хъ мо́й на́нь, су́дъ язы́комъ возвѣсти́тъ:
- не возопiе́тъ, ниже́ осла́битъ, ниже́ услы́шится внѣ́ гла́съ его́:
- тро́сти сокруше́ны не сотре́тъ и льна́ куря́щася не угаси́тъ, но во и́стину изнесе́тъ су́дъ:
- возсiя́етъ и не поту́хнетъ, до́ндеже положи́тъ на земли́ су́дъ, и на и́мя его́ язы́цы упова́ти и́мутъ.
Тот, ради рождения Которого богоизбранный народ был призван к бытию – истинный Иаков и Израиль, Отрок, Судия Вселенной, Упование народов.
Книга пророка Исаии 55:10-11
- Я́коже бо а́ще сни́детъ до́ждь или́ снѣ́гъ съ небесе́, и не возврати́тся, до́ндеже напои́тъ зе́млю, и роди́тъ, и прозя́бнетъ, и да́стъ сѣ́мя сѣ́ющему и хлѣ́бъ въ снѣ́дь:
- та́ко бу́детъ глаго́лъ мо́й, и́же а́ще изы́детъ изъ у́стъ мои́хъ, не возврати́тся ко мнѣ́ то́щь, до́ндеже соверши́тъ [вся́], ели́ка восхотѣ́хъ, и поспѣшу́ пути́ твоя́ и за́повѣди моя́.
Слово Божие исходит из уст Его, как дождь и как снег, на землю, чтобы дать хлеб, и возвращается к Богу, совершив Его волю.
Книга пророка Варуха 3:36 - 4:1-4
Се́й Бо́гъ на́шъ, не вмѣни́тся и́нъ къ нему́.
- Сiя́ кни́га повелѣ́нiй Бо́жiихъ и зако́нъ сы́й во вѣ́къ: вси́ держа́щiися ея́ въ живо́тъ [вни́дутъ], оста́вившiи же ю́ у́мрутъ.
- Обрати́ся, Иа́кове, и ими́ся ея́, ходи́ ко сiя́нiю пря́мо свѣ́та ея́.
- Не да́ждь ино́му сла́вы твоея́, и поле́зныхъ тебѣ́ язы́ку чужде́му.
- Блаже́ни есмы́, Изра́илю, я́ко уго́дная Бо́гу на́мъ разу́мна су́ть.
В паримии Навечерия Рождества, на третьем часе, это пророчество дано как иеремиино, потому что Варух был писцом Иеремии. Здесь ясно сказано, что Бог явился на земле и пожил с людьми. «Путь хитрости» (в паримиях употреблён другой перевод – «путь художества») – это Премудрость, она же «книга повелений Божиих», вечный Закон, исполнением которого сделался Христос «в правду всякому верующему» (Рим 10:4).
VIII
Книга пророка Даниила 2:31-45
- Ты́, царю́ ви́дѣлъ еси́: и се́, тѣ́ло еди́но, ве́лiе тѣ́ло о́но, и обли́чiе его́ высоко́, стоя́що предъ лице́мъ твои́мъ, и о́бразъ его́ стра́шенъ:
- тѣ́ло, его́же глава́ от зла́та чи́ста, ру́цѣ и пе́рси и мы́шцы его́ сре́бряны, чре́во и сте́гна мѣ́дяна,
- го́лени желѣ́зны, но́зѣ, ча́сть у́бо нѣ́кая желѣ́зна и ча́сть нѣ́кая скуде́льна:
- ви́дѣлъ еси́, до́ндеже отто́ржеся ка́мень от горы́ безъ ру́къ, и уда́ри тѣ́ло въ но́зѣ желѣ́зны и скуде́льны, и истни́ и́хъ до конца́:
- тогда́ сотро́шася вку́пѣ скуде́ль, желѣ́зо, мѣ́дь, сребро́ и зла́то, и бы́сть я́ко пра́хъ от гумна́ лѣ́тня: и взя́тъ я́ премно́гiй вѣ́тръ, и мѣ́сто не обрѣ́теся и́мъ: ка́мень же порази́вый тѣ́ло бы́сть гора́ вели́ка и напо́лни всю́ зе́млю.
- Се́й е́сть со́нъ, а сказа́нiе его́ рече́мъ предъ царе́мъ.
- Ты́, царю́, ца́рь царе́й, ему́же Бо́гъ небе́сный ца́рство даде́ крѣ́пко и держа́вно и че́стно:
- во вся́цѣмъ мѣ́стѣ, идѣ́же живу́тъ сы́нове человѣ́чи и звѣ́рiе по́льстiи, и пти́цы небе́сныя и ры́бы морскі́я да́лъ е́сть въ ру́ку твою́ и поста́вилъ тя́ властели́на всѣ́мъ: ты́ еси́ глава́ злата́я.
- И послѣди́ тебе́ воста́нетъ ца́рство друго́е ме́ншее тебе́, е́же е́сть сребро́, ца́рство же тре́тiе, е́же е́сть мѣ́дь, е́же соодолѣ́етъ все́й земли́,
- и ца́рство четве́ртое, е́же бу́детъ крѣ́пко а́ки желѣ́зо: я́коже желѣ́зо стончева́етъ и умягча́етъ вся́, та́кожде и то́ истончи́тъ и истни́тъ вся́.
- А я́ко ви́дѣлъ еси́ но́зѣ и пе́рсты, ча́сть у́бо нѣ́кую желѣ́зну, ча́сть же нѣ́кую гли́няну, ца́рство раздѣле́но бу́детъ, и от ко́рене желѣ́зна бу́детъ въ не́мъ, я́коже ви́дѣлъ еси́ желѣ́зо смѣ́шено съ гли́ною:
- и пе́рсты ножні́и, ча́сть у́бо нѣ́кая желѣ́зна, ча́сть же нѣ́кая гли́няна, ча́сть нѣ́кая ца́рства бу́детъ крѣпка́ и от него́ бу́детъ сокруше́на.
- Я́ко ви́дѣлъ еси́ желѣ́зо смѣ́шено со гли́ною, смѣ́шены бу́дутъ во пле́мени человѣ́чи, и не бу́дутъ прилѣпля́ющеся се́й къ сему́, я́коже желѣ́зо не смѣша́ется со гли́ною.
- И во дне́хъ царе́й тѣ́хъ возста́витъ Бо́гъ небе́сный ца́рство, е́же во вѣ́ки не разсы́плется, и ца́рство его́ лю́демъ инѣ́мъ не оста́нется, истни́тъ и развѣ́етъ вся́ ца́рства, то́е же ста́нетъ во вѣ́ки,
- я́коже ви́дѣлъ еси́, я́ко отсѣче́ся от горы́ ка́мень безъ ру́къ и истни́ гли́ну, желѣ́зо, мѣ́дь, сребро́, зла́то. Бо́гъ вели́кiй возвѣсти́ царю́, и́мже подоба́етъ бы́ти по си́хъ: и и́стиненъ со́нъ, и вѣ́рно сказа́нiе его́.
Даниил пророчествует Навуходоносору о смене царств: Вавилонского, Персидского, Греческого и Римского. Последнему суждено распасться на царства разных племён человеческих, которые в конце концов погибнут в распре друг с другом. Камень, отсечённый от горы без рук – Сын Божий, рождённый на небе от Отца без матери, а на земле от Матери без отца. Он разрушает всё тело царства языческого, или антихристова, и созидает Царство Божие, которому не будет конца. Это пророчество также помещено в паримии празлника Рождества.
Книга пророка Даниила 7:13-14
- Ви́дѣхъ во снѣ́ но́щiю, и се́, на о́блацѣхъ небе́сныхъ я́ко Сы́нъ человѣ́чь иды́й бя́ше и да́же до ве́тхаго де́нми до́йде и предъ него́ приведе́ся:
- и тому́ даде́ся вла́сть и че́сть и ца́рство, и вси́ лю́дiе, племена́ и язы́цы тому́ порабо́таютъ: вла́сть его́ вла́сть вѣ́чная, я́же не пре́йдетъ, и ца́рство его́ не разсы́плется.
Из этого пророчества Даниила видно, что Судия всей земли приходит как Сын Человеческий, которому даётся власть от Ветхого днями, то есть Отца.
IX
Книга пророка Осии 3:4-5
- зане́ дни́ мно́ги ся́дутъ сы́нове Изра́илевы, не су́щу царю́, ни су́щу кня́зю, ни су́щей же́ртвѣ, ни су́щу же́ртвеннику, ни жре́честву, ниже́ явле́ниемъ:
- и посе́мъ обратя́тся сы́нове Изра́илевы и взы́щутъ Го́спода Бо́га своего́ и дави́да царя́ своего́, и почудя́тся о Го́сподѣ и о бла́гостехъ его́ въ послѣ́днiя дни́.
Сыны Израилевы взыщут Бога и царя Давида – не того Давида, который царствовал и умер в Х в. до н.э., но его Потомка, Который изольёт на них чудеса и благодать Господню «в последние дни».
Книга пророка Осии 11:1
Зау́тра отверго́шася, отве́ржеся ца́рь Изра́илевъ, поне́же младе́нецъ Изра́иль, и а́зъ возлюби́хъ его́ и изъ Еги́пта воззва́хъ сы́на моего́.
Это пророчество соединяется с валаамовым (первым из раздела II), где также упомянут Египет. Некогда еврейский народ бежал из Египта, и ему было предсказано Моисеем, что больше никогда он не увидит египтян, преследующих его (Исх 14:13). Но совершился оборот времён, и сам Царь Израилев, сын Давида, отверженный Своим народом, – ибо не нашлось Ему даже места для рождения в Вифлееме (Лк 2:7), – бежал в Египет от Ирода, как от нового фараона, чтобы неузнанным вернуться в землю Израилеву.
Х
Книга пророка Амоса 9:11-12
- Въ то́й де́нь возста́влю ски́нiю дави́дову па́дшую, и возгражду́ па́дшая ея́, и раско́паная ея́ возста́влю, и возгражду́ ю́ я́коже дні́е вѣ́ка:
- я́ко да взы́щутъ мене́ оста́вшiися человѣ́цы и вси́ язы́цы, въ ни́хже призва́ся и́мя мое́ въ ни́хъ, глаго́летъ Госпо́дь творя́й сiя́ вся́.
Павший шатёр Давида – это династия, от которой происходит Христос по плоти (Рим 1:3), и установленная Богом царская власть, утраченная Израилем вследствие крушения Иудейского царства из-за греховности князей, священников и народа (2 Пар 36:14-21). Стены Иерусалима были раскопаны и, хотя восстановлены после возвращения из вавилонского плена, но не «якоже дние века», то есть не в такой славе, как древние. Пророк Амос предвещает, что полное восстановление Иерусалима произойдёт лишь для того, чтобы и прочие народы взыскали Бога; и среди них будет призываться имя Господне. Это – Вышний Иерусалим, который, по апостолу, «свободен: он – матерь всем нам» (Гал 4:26), «Иерусалим нов сходящь от Бога с небесе» (Отк 21:2).
XI
Книга пророка Михея 4:1-5
- И бу́детъ въ послѣ́днiя дни́ явле́на гора́ Госпо́дня, угото́вана надъ верхи́ го́ръ, и вознесе́тся вы́ше холмо́въ, и потща́тся къ не́й лю́дiе,
- и прiи́дутъ язы́цы мно́зи и реку́тъ: прiиди́те, взы́демъ на го́ру Госпо́дню и въ до́мъ Бо́га Иа́ковля: и пока́жутъ на́мъ пу́ть его́, и по́йдемъ по стезя́мъ его́: я́ко от Сiо́на изы́детъ зако́нъ, и сло́во Госпо́дне изъ Иерусали́ма,
- и разсу́дитъ средѣ́ люді́й мно́гихъ и изобличи́тъ язы́ки крѣ́пки да́же до земли́ да́льнiя: и раскую́тъ мечы́ своя́ на ра́ла и су́лицы своя́ на серпы́, и не ктому́ во́зметъ язы́къ на язы́къ меча́, и не науча́тся ксему́ воева́ти.
- И почі́етъ кі́йждо подъ лозо́ю свое́ю и кі́йждо подъ смоко́вницею свое́ю, и не бу́детъ устраша́ющаго, зане́ уста́ Го́спода Вседержи́теля глаго́лаша сiя́.
- Я́ко вси́ лю́дiе по́йдутъ кі́йждо въ пу́ть сво́й, а мы́ по́йдемъ во и́мя Го́спода Бо́га на́шего въ вѣ́къ и далеча́е.
Гора Господня, явленная над верхами гор – это «гора усыренная (то есть орошённая), гора тучная... юже благоволи Бог жити в ней: ибо Господь вселится до конца» (Пс 67:16-17). В этих пророчествах говорится о Пресвятой Деве. Она, ставшая домом Бога, есть верх добродетели, выше которого нельзя взойти. Через Неё «изыдет Закон и Слово Господне из Иерусалима», чтобы рассудить все народы. Царство, в котором мечи перекованы на серпы и копья на орала, бесполезно искать в земной истории – это Рай, достигаемый трудом добродетели.
Книга пророка Михея 5:2-4
- И ты́, Виѳлее́ме, до́ме Ефра́ѳовъ, еда́ ма́лъ еси́, е́же бы́ти въ ты́сящахъ Иу́диныхъ? изъ тебе́ бо мнѣ́ изы́детъ старѣ́йшина, е́же бы́ти въ кня́зя во Изра́или, исхо́ди же его́ изъ нача́ла от дні́й вѣ́ка.
- Сего́ ра́ди да́стъ я́, до вре́мене ражда́ющiя породи́тъ, и про́чiи от бра́тiи и́хъ обратя́тся къ сыно́мъ Изра́илевымъ.
- И ста́нетъ, и у́зритъ, и упасе́тъ па́ству свою́ крѣ́постiю Госпо́дь, и въ сла́вѣ и́мене Го́спода Бо́га своего́ пребу́дутъ: зане́ ны́нѣ возвели́чится да́же до коне́цъ земли́.
В этом яснейшем пророчестве Михея предрекается рождение предвечного Сына Божия в Вифлееме: когда «Раждающая породит», соединятся с сынами Израилевыми прочие братья их, то есть язычники.
XII
Книга пророка Аввакума 3:1-5
- Моли́тва Авваку́ма проро́ка съ пѣ́снiю. Го́споди, услы́шахъ слу́хъ тво́й и убоя́хся:
- Го́споди, разумѣ́хъ дѣла́ твоя́ и ужасо́хся: посредѣ́ двою́ живо́тну позна́нъ бу́деши: внегда́ прибли́житися лѣ́томъ, позна́ешися: внегда́ прiити́ вре́мени, яви́шися: внегда́ смути́тися души́ мое́й во гнѣ́вѣ, ми́лость [твою́] помяне́ши.
- Бо́гъ от ю́га прiи́детъ, и святы́й изъ горы́ приосѣне́нныя ча́щи: покры́ небеса́ добродѣ́тель его́, и хвале́нiя его́ испо́лнь земля́.
- И сiя́нiе его́ я́ко свѣ́тъ бу́детъ: ро́зи въ рука́хъ его́, и положи́ любо́вь держа́вну крѣ́пости своея́.
- Предъ лице́мъ его́ предъи́детъ сло́во, и изы́детъ на по́ле при ногу́ его́.
Господь познан будет «посреде двою животну», то есть меж двух жизней, настоящей и будущей, установит Крест. По другим толкованиям, речь идёт о яслях Вифлеемских. Он придёт «от юга» – не спустится с неба, но родится на земле («север» – это полюс звёздного неба), в Вифлееме, находящемся южнее Иерусалима; «от горы приосененныя чащи», то есть от Девы, так как Дева – гора по высоте своей жизни, а образ непорочного зачатия скрыт от глаз людских. «Рози (роги) в руках Его» – это гвозди распятия, которым Он явил Свою любовь к человечеству, воссияв на Кресте. Слово, идущее пред лицем Его – Иоанн Предтеча, посеявший семена проповеди на поле людских сердец перед пришествием Иисуса Христа.
XIII
Книга пророка Захарии 2:10-11
- Красу́йся и весели́ся, дщи́ Сiо́ня, зане́, се́, а́зъ гряду́ и вселю́ся посредѣ́ тебе́, глаго́летъ Госпо́дь.
- И прибѣ́гнутъ язы́цы мно́зи ко Го́споду въ то́й де́нь и бу́дутъ ему́ въ лю́ди и вселя́тся посредѣ́ тебе́, и уразумѣ́еши, я́ко Госпо́дь Вседержи́тель посла́ мя къ тебѣ́.
Это краткое изречение содержит в себе и вселение Господа среди людей, и обращение язычников, которые «будут Ему в люди», то есть станут Ему народом – Церковью.
Книга пророка Захарии 3:8-9
- Послу́шай у́бо, иису́се, иере́ю вели́кiй, ты́ и и́скреннiи твои́ сѣдя́щiи предъ лице́мъ твои́мъ, зане́ му́жiе дивозри́телiе су́ть: зане́, се́, а́зъ ввожду́ раба́ моего́ восто́ка:
- зане́ ка́мень, его́же да́хъ предъ лице́мъ иису́совымъ, на ка́мени еди́нѣмъ се́дмь оче́съ су́ть: се́, а́зъ изры́ю ро́въ, глаго́летъ Госпо́дь Вседержи́тель, и осяжу́ всю́ оби́ду земли́ о́ныя въ де́нь еди́нъ.
Захария обращается к первосвященнику Иисусу, сыну Иоседекову, само имя которого прообразует Иисуса Христа, с предсказанием пришествия Раба Господня, называемого Востоком (или, по другим переводам, Отраслью, что указывает на происхождение как от небесного Отца, так и от корня Давида). Камень с семью очами – новое основание Храма, образ даров Святого Духа. Ров, при котором осяжется, станет явной (или в который будет сметена, как бы рукой) вся обида земли за один день, есть искупительная смерть Господня.
Книга пророка Захарии 6:9-15
- И бы́сть сло́во Госпо́дне ко мнѣ́ глаго́ля:
- прiими́, я́же от плѣ́на от князе́й и от ключи́мыхъ его́ и от разумѣ́вшихъ его́, и вни́деши ты́ въ де́нь о́нъ въ до́мъ Иосі́и софо́нiина, гряду́щаго от Вавило́на,
- и прiи́меши сребро́ и зла́то, и сотвори́ши вѣнцы́, и возложи́ши на главу́ иису́су Иоседе́кову, иере́ю вели́кому,
- и рече́ши къ нему́: си́це глаго́летъ Госпо́дь Вседержи́тель: се́, му́жъ, восто́къ и́мя ему́, и подъ ни́мъ возсiя́етъ, и сози́ждетъ хра́мъ Госпо́день:
- и то́й прiи́метъ добродѣ́тель, и ся́детъ и возоблада́етъ на престо́лѣ свое́мъ, и бу́детъ иере́й одесну́ю его́, и совѣ́тъ ми́ренъ бу́детъ между́ обѣ́ма,
- а вѣне́цъ бу́детъ терпя́щымъ и ключи́мымъ ему́ и разумѣ́вшымъ его́, и въ благода́ть сы́ну софо́нiину, и въ псало́мъ во хра́мѣ Госпо́дни:
- и издале́ча от си́хъ прiи́дутъ и сози́ждутъ во хра́мѣ Госпо́дни, и уразумѣ́ете, я́ко Госпо́дь Вседержи́тель посла́ мя къ ва́мъ: и бу́детъ, а́ще слу́шающе послу́шаете гла́са Го́спода Бо́га ва́шего.
Продолжение пророчества о Востоке (Отрасли) – Христе, Который «возсияет» или «произрастёт» от Бога Отца, «под Ним» или (по другим переводам) «долу», то есть от Девы. Он созиждет Храм, соединит в Себе власть Царя и Первосвященника, наградит ожидавших и разумевших Его. Снова говорится о том, что люди придут издалека ради созидания себя самих в этом новом Храме. Всё это сбылось для «чающих избавления во Иерусалиме» (Лк 2:38), которые внимательно слушали глас Господа Бога своего.
XIV
Книга пророка Малахии 3:1-4
- Се́, а́зъ посыла́ю а́нгела моего́, и при́зритъ на пу́ть предъ лице́мъ мои́мъ: и внеза́пу прiи́детъ въ це́рковь свою́ Госпо́дь, его́же вы́ и́щете, и а́нгелъ завѣ́та, его́же вы́ хо́щете: се́, гряде́тъ, глаго́летъ Госпо́дь Вседержи́тель.
- И кто́ стерпи́тъ де́нь прише́ствiя его́? и кто́ постои́тъ въ видѣ́нiи его́? зане́ то́й вхо́дитъ я́ко о́гнь горни́ла и я́ко мы́ло перу́щихъ.
- И ся́детъ разваря́я и очища́я я́ко сребро́ и я́ко зла́то, и очи́ститъ сы́ны Леві́ины, и прелiе́тъ я́ я́ко зла́то и я́ко сребро́: и бу́дутъ Го́сподеви принося́ще же́ртву въ пра́вдѣ.
- И уго́дна бу́детъ Го́сподеви же́ртва Иу́дова и Иерусали́мля, я́коже дні́е вѣ́ка и я́коже лѣ́та пре́ждняя.
Первый Ангел (Вестник), упомянутый в этом пророчестве – Иоанн Предтеча; второй – Ангел Завета, есть Сам Господь, Который присутствовал в Храме через Своё имя, а теперь придёт во плоти. Он подобен огню и мылу (щёлочи), так как «лежит на падение и на востание многим во Израили, и в знамение пререкаемо... яко да открыются от многих сердец помышления» (Лк 2:34-35). Он очистит сыновей Левия, то есть священство, переплавляя ветхозаветное в новозаветное, так что совершаемая им безкровная Жертва станет угодна Господу, как её прообраз – жертвоприношение животных – во времена праотцев.