Зафиксированные во время фольклорных экспедиций фактические материалы позволяют говорить о хорошей сохранности и большой популярности среди населения Ветковского и Добрушского районов Гомельской области таких малых фольклорных жанров, как приметы и поверья, которые традиционно передаются из поколения в поколение в виде вербальных клишированных образований и отражают специфику мировосприятия, эстетические особенности и этические нормы жителей этой части Беларуси, дают возможность оценить важность традиционного народного мировоззрения и его мудрость.
Приметы и поверья, зафиксированные на территории Ветковского и Добрушского районов, отличаются функциональносемантическим разнообразием:
— защитные (от плохой погоды и стихийных бедствий («Забараняецца да Благавешчання агарод гарадзіць, бо із-за гэтага засуха будзе» (д. Тереховка Добрушского р-на), упадка в хозяйстве («На Раждзяство хазяїн не доўжан выходзіць з хаты, штоб не падохлі яго авечкі» (д. Присно Ветковского р-на); «Нельга, каб на пустым стале ляжаў адзін нож, бо не будуць вясціся грошы» (д. Васильевна Добрушского р-на) и других неприятностей («Каб ведзьма не змагла прайсці з хлеў, пад браму клалі замкнуты замок ці ставілі венік дагары нагамі, уверх мяцёлкай» (д. Сивинка Ветковского р-на));
— лечебно-профилактические (для здоровья человека, животных («Чтобы избавиться от бородавок, берут льняную нитку, завязывают на ней столько узелков, сколько бородавок и закапывают нитку в землю. Когда нитка сгниёт, тогда и бородавка исчезнет» (д. Запрудовка Добрушского р-на); «На Юр’я да сонца трэба выгнаць кароў, каб здаровыя былі» (д. Золотой Рог Ветковского р-на));
— продуцирующие (для благополучия в хозяйстве («Каб быў уpaджайны год, трэба, калі грыміць гром, «спіной печ падымаці», тэта значыць, спіной па пячы церціся, робячы выгляд, что хочаш печ падняці» (д. Запрудовка Добрушского р-на));
— предсказывающие (о здоровье («Калі хворы чалавек убачыць на плоце сароку, ён хутка выздаравее» (д. Круговец Добрушского р-на), надвор’і («Бароны каркаюць — навальніцу клічуць» (д. Круговец Добрушского р-на); «Калі на небе многа звёзд, значыць, будзе цёплы дзень» (г. Ветка)), урожае («Сильная раса на Івана — к урожаю гуркоў» (г. Добруш); «Калі днём пагода добрая на Ражаство — тэта будзе неўражайны год, галодны, а калі снег падае — летам будзе багаты уражай» (д. Шерстин Добрушского р-на)) и др.).
Подписывайтесь на наш канал в Яндекс.Дзене и будете в курсе новых публикаций и исследований!
Многие приметы и поверья приурочены к различным календарным праздникам и органично существуют в них («Еслі ў Піліпаўку снегу нет, то зімы нет» (д. Шерстин Ветковского р-на), «Каб куры не бегалі несціся к суседу, іх на Грамніцы кармілі ў вобручу, знятым з дзежкі» (д. Сивенка Веткаўского р-на); «Ад Соракаў, еслі Соракі ў цёплы дзень, то яшчэ будзе сорак па закону марозаў» (д. Даниловичи Ветковского р-на); «У Чысты чацвер усё прыбіралі ў доме і дварэ» (д. Золотой Рог Ветковского р-на); «На Юрьев день росу цедилками собирать надо, чтобы коровы молоко хорошо давали» (д. Носовичи Добрушского р-на); «Перед Троицей раскапывали родник, пели песни и кувыркались возле него — на дождь» (д. Носовичи Добрушского р-на); «Колосья носили святить на Спаса (19 августа). На Маковье светили полынь» (д. Носовичи Добрушского р-на)) и др. Календарные приметы и поверья представлены следующими группами:
— приметы и поверья о жизни и здоровье людей («На втарую куццю палілі кастры і скакалі чэраз агонь, штоб здаровыя былі» (д. Огородня Добрушского р-на); «Трэцяя куцця на Храшчэнне. Уранні бегаюць усе за вадой пасвяцонай у царкву. Прынясуць з царквы, адап’юць, каб не балець, а тую, што астанецца, хаваюць. Як хто забалее, так ваду тую піць даюць» (д. Новый Мир Ветковского р-на); «Калі прачыналіся (раніцай), то акуналі яйкі ў ваду, і дзеці вадзілі яйкамі па свайму целу, па шчоках, каб былі здаровы, каб шчокі былі розавенькія і самі крэпенькія» (г. Добруш));
— приметы, поверья и связанные с ними магические действия об обеспечении благополучия в хозяйстве («Кашу з куцці нада скарміць курам — добра несціся будуць» (д. Присно Ветковского р-на); «На другі дзень (14 студзеня), уранні часоў у сем-восем, дзеці ішлі засяваць. А эта зярно хазяйка не ўбірае да вечара. Вечарам яна вымятае і дає курам, штоб харашо неслісь» (д. Знамя Добрушского р-на));
— приметы и поверья об обеспечении и сохранении хорошего урожая («Увечары перад Саракамі хазяйкі ca склепаў уносяць у хату карзіну з бульбай, а назаўтра, на Саракі, нясуць назад у склеп і рассыпаюць па ўсёй бульбе, якую будуць сеяць. Каб ураджай быў па 40 бульбін з адной» (г. п. Тереховка Добрушского р-на));
— поверья о способах защиты от неблагоприятного воздействия знахарей, колдунов, окружающей среды, («На Юр’я кароў выганялі веткай ліпы, каб ніхто малако не забраў. А то жэншчыны такія ёсць, яны могуць і забраць, каб наўрадзіць» (д. Золотой Рог Ветковского р-на); «Калі была граза, вербачку свечаную, на якой кветачкі дзелалі, цвяточкі знімалі і палілі іх сярод хаты. Рабілі тэта для таго, каб гром не ўдарыў нікуды» (д. Круговец Добрушского р-на); «Первый дзень, кагда выганяюць скот, пастухі не ядзяць, штоб усё лета ў стадзе не было ніякіх здарэнняў, штоб волкі не напалі на стада» (д. Усохская-Буда Добрушского р-на));
— приметы о погоде («Ад Соракаў, еслі Соракі ў цёплы дзень, то ад Соракаў яшчэ будзе сорак (па закону) маразоў» (д. Даниловичи Ветковского р-на); «Ламаюць ветачкі клёну і перад Тройцай, не на Тройцу, а перад Тройцай. Еслі ветачка клёну завяла за суткі, значыцца, лета будзе сухое, а еслі не завяла — будзе даждлівае» (д. Шерстин Ветковского р-на)).
Большое количество исследуемых нами малых фольклорных жанров связано с семейными обрядами, в рамках которых можно выделить следующие тематические группы примет и поверий: свадебные («Перад нявестай і жаніхом клалі рушнік, а пад рушнік расчэплены замок. Калі яны праходзілі па рушніку, баба брала замок, замыкала яго і аддавала жаніху, а ключ нявесце, шоб не разлучаліся» (д. Круговец Добрушского р-на); «Маладых садзілі ў пачотным месце на кажух, каб жыццё было багатае» (д. Глыбовка Ветковского р-на); «У пост маглі ісці замуж толькі ўдовы, а дзеўкі не маглі» (д. Золотой Рог Ветковского р-на)), родильно-крестильные («Цяжарнай жанчыне забаранялася біць жывёлу, бо у дзіцяці застанецца пляма на тым месцы, куды ўдарыць жывёлу будучая маці. Цяжарнай жанчьіне забаранялася падымаць рукі ўгару, бо можа нарадзіцца дзіця, абмотанае пупавінай» (д. Васильевка Добрушского р-на); «Кагда баба ражае, усе вузлы развязваюць і замкі адпіраюць, каб аблегчьщь мукі» (д. Колбовка Ветковского р-на)), похоронные («До сорокового дня душа покойника летает по земле. Если в дом влетает бабочка, шмель, пчела — это душа. После сорока дней душа улетает на небо. Если на сороковой день падает ложка во время поминального обеда, значит, умрет еще кто-то из близких» (д. Запрудовка Добрушского р-на)).