Джозеф Альберс — баухаусец, маэстро хроматических фуг и оттеночный проповедник. Проще всего понять и воспринять серию "Homage to the square", которую он начал в 62 года и продолжал до самой смерти, оставив более тысячи слоёных квадратами работ (на которые мы смотрим как Луи Леруа на «Бульвар Капуцинок» Моне в 1874-м). Иногда в одном предложении могут упомянуть его и Казимира Севериновича, но кроме слова «квадрат» ничего общего там нет. Такое он пишет о своих квадратах: Seeing several of these paintings next to each other makes it obvious that each painting is an instrumentation in its own.
This means that they all are of different palettes, and, therefore, so to speak, of different climates. Choice of the colors used, as well as their order, is aimed at an interaction — influencing and changing each other forth and back.
Thus, character and feeling alters from painting to painting without any additional “hand writing” or, so called, texture.
Though the underlying symmetrical and quas