Найти в Дзене
nu, iskusstvo

Джозеф Альберс.

Джозеф Альберс — баухаусец, маэстро хроматических фуг и оттеночный проповедник. Проще всего понять и воспринять серию "Homage to the square", которую он начал в 62 года и продолжал до самой смерти, оставив более тысячи слоёных квадратами работ (на которые мы смотрим как Луи Леруа на «Бульвар Капуцинок» Моне в 1874-м). Иногда в одном предложении могут упомянуть его и Казимира Севериновича, но кроме слова «квадрат» ничего общего там нет. Такое он пишет о своих квадратах: Seeing several of these paintings next to each other makes it obvious that each painting is an instrumentation in its own.
This means that they all are of different palettes, and, therefore, so to speak, of different climates. Choice of the colors used, as well as their order, is aimed at an interaction — influencing and changing each other forth and back.
Thus, character and feeling alters from painting to painting without any additional “hand writing” or, so called, texture.
Though the underlying symmetrical and quas

Джозеф Альберс — баухаусец, маэстро хроматических фуг и оттеночный проповедник. Проще всего понять и воспринять серию "Homage to the square", которую он начал в 62 года и продолжал до самой смерти, оставив более тысячи слоёных квадратами работ (на которые мы смотрим как Луи Леруа на «Бульвар Капуцинок» Моне в 1874-м). Иногда в одном предложении могут упомянуть его и Казимира Севериновича, но кроме слова «квадрат» ничего общего там нет.

-2
-3
-4
Много-много прекрасных квадратов Альберса.
Много-много прекрасных квадратов Альберса.

Такое он пишет о своих квадратах:

Seeing several of these paintings next to each other makes it obvious that each painting is an instrumentation in its own.
This means that they all are of different palettes, and, therefore, so to speak, of different climates. Choice of the colors used, as well as their order, is aimed at an interaction — influencing and changing each other forth and back.
Thus, character and feeling alters from painting to painting without any additional “hand writing” or, so called, texture.
Though the underlying symmetrical and quasi-concentric order of squares remains the same in all paintings — in proportion and placement — these same squares group or single themselves, connect and separate in many different ways.
In consequence, they move forth and back, in and out, and grow up and down and near and far, as well as, enlarged and diminished. All this, to proclaim color autonomy as a means of a plastic organization.

Эль Лисицкий в Дессау. 
Фотография Джозефа Альберса, 1930.
Эль Лисицкий в Дессау. Фотография Джозефа Альберса, 1930.
Intaglio Solo XV(8/30). 
Josef Albers, 1962.
Intaglio Solo XV(8/30). Josef Albers, 1962.
Structural Constellation.
Josef Albers, no date.
Structural Constellation. Josef Albers, no date.
Tautonym (B). 
Josef Albers, 1944.
Tautonym (B). Josef Albers, 1944.
Glittering Wet Beach (Biarritz).
Josef Albers, circa 1929.
Glittering Wet Beach (Biarritz). Josef Albers, circa 1929.