Уважаемые коллеги, доброго времени суток! Представляем вам испанское научное издание Virtual Archaeology Review. Журнал имеет первый квартиль, издается в Universitad Politecnica de Valencia, находится в открытом доступе, его SJR за 2019 г. равен 0,594, печатный ISSN - 1989-9947, предметные области - Консервация, Археология, Прикладная наука о компьютерах. Вот так выглядит обложка:
Редактором является Хосе-Луис Гарсиа Лерма, контактные данные - jllerma@cgf.upv.es, ojsadmin@upvnet.upv.es
Цель издания состоит в публикации оригинальных статей, междисциплинарных обзоров и эссе по новой дисциплине виртуальной археологии, которая постоянно развивается и в настоящее время находится на пути к достижению научной консолидации. По сути виртуальная археология имеет дело с цифровым представлением объектов исторического наследия, зданий и ландшафтов посредством 3D-сбора, цифровой записи, интерактивных и иммерсивных инструментов для анализа, интерпретации, распространения и коммуникации с помощью многомерных геометрических свойств и визуального вычислительного моделирования.
К публикации на английском, испанском и каталанском языках принимаются полноформатные оригинальные статьи, отражающие как текущие исследования, так и практику во всем мире для внесения вклада в развитие новой области виртуальной археологии, начиная от новых способов цифровой записи и документирования, продвинутой реконструкции и 3D-моделирования до кибер-археологии, виртуальных выставок и серьезных игр.
Пример статьи, название - HBIM, 3D drawing and virtual reality for archaeological sites and ancient ruins. Заголовок (Abstract) - Data collection, documentation and analysis of the traces of ancient ruins and archaeological sites represent an inestimable value to be handed down to future generations. Thanks to the development of new technologies in the field of computer graphics, Building Information Modelling (BIM), Virtual Reality (VR) and three-dimensional (3D) digital survey, this research proposes new levels of interactivity between users and virtual environments capable of communicating the tangible and intangible values of remains of ancient ruins. In this particular field of development, 3D drawing and digital modelling are based on the application of new Scan-to-HBIM-to-VR specifications capable of transforming simple points (point clouds) into mathematical models and digital information. Thanks to the direct application of novel grades of generation (GOG) and accuracy (GOA) it has been possible to go beyond the creation of complex models for heritage BIM (HBIM) and explore the creation of informative 3D representation composed by sub-elements (granular HBIM objects) characterized by a further level of knowledge. The value of measurement, 3D drawing and digital modelling have been investigated from the scientific point of view and oriented to the generation of a holistic model able to relate both with architects, engineers, and surveyors but also with archaeologists, restorers and virtual tourists.
Highlights:
- The concept of ‘granular HBIM objects’ is introduced to show the unexpressed potential of the scan-to-BIM process for different types of data analyses and uses.
- Sustainable development of VR projects for archaeological sites is proposed, allowing users to discover the hidden historical values with new levels of interactivity and information.
- HBIM and VR projects have been improved through the integration of laser scanning, digital photogrammetry (terrestrial and UAV) and advanced modelling techniques.
Keywords: Historic Building Information Modelling (HBIM); 3D drawing; Grade of Generation (GOG); Granular HBIM objects; Archaeology; Virtual Reality (VR)